Saya Amal



"tadaa..din dang kembali lagi dengan kipas angin ajaib"..huhu..teringat zaman kecik2 dulu..kalau dapat duit sikit,mulela gatal kaki kayuh beskal g kedai Ah Kok, nak beli menatang uh..time tu harge dye 60 sen..60 sen ni selalunye kumpul sendri..abah bagi duit belanje sekolah 60 sen sehari..tp aku belanje 40 sen je..semate2 nak kumpul duit beli mainan terbaru din dang..walaupun jajan die xsedap macam Tora dan Jojo..


kalau abah dapat duit harian(skim yg diperkenalkan felda.macam gaji la) abah akan bagi kitorg adik bradik sikit. aku dapat 2 ringgit.time tu 2 ringgit macam 2 dinar ko tau?? ade duit lebih, beli la Jojo..jajan die coklat..sedap..mainan die pon canggih..ade robot terbang, kipas angin pakai bateri..fiuuuuuu!!sekali tersangkut atas bumbung..'mak, mainan amal sangkut atas bumbung..' mak aku pon ambik la galah ngan tangge kayu belakang rumah..puas di kaitnye bende tu sampai jatuh..


yang tu cerita sedekad yang lepas.sekarang aku dah berganjak usia..rase sekejap je mase berlalu..darah panas yang mengalir keluar dari dahi aku masih dapat aku ingat sampai sekarang situasinya..bile tengok cermin..aku mesti ingat peristiwa tu..sampai sekarang parutnya masih ade..


pagi tu macam biase..aku yg berumur 4 tahun ketika itu dihantar mak abah ke rumah jiran..mak abah nak noreh getah..abang ngan akak aku sekolah..aku je penganggur time tu..terpakse la dok rumah jiran..xkan nak dok kebun lak kecik2 macam tu..dibuat nye jumpe beruk gila lalu lalang mase tu..xke naye..mau jadi tarzan soleh sekarang ni..jadi sebab xde org nak jage, dok la rumah jiran..


kehyperaktifan aku mase kecik sangat terserlah..dah besar2 ni je baik skit..pendiam dan santun..mase tu pkul 6:50 pagi..kalau xsilap aku la..rumah jiran atas bukit..mase kecik2 memang aku suke lari pecut..aku pecut naik bukit dengan kelajuan goku dikejar majin buu..dammm!!ade batu besar menyebabkan aku terjatuh..aduhh!! fikiran aku mule blank ketika itu..pemandangan kabur..xkan nak mati dah kot..xkawen lg ni..uish..kecik2 pon dah gatal..aku xingat ape2 lepas tu..last yang aku dengar, jiran aku menjerit.. "Amall!!!"


Hari ni bile ingat balik..aku senyum sendiri..dah besar aku rupenye..banyak kisah suka duka mase kecik2 dulu..nak lari dari rumah la..sebab mak garang sgt..haha..adik beradik aku rupenye sume same je!!dari akak aku, sampaila adik aku..bile citer balik..masing gelak2..ntah ape la jadi agaknya kalau kitorang lari dari rumah..kot jadi model majalah maskulin ke, imam muda siri ke 3 ke..xpe..dibuat jadi ahli geng parang??uh..naya2..


Rumah ni memang banyak simpan kenangan..sayang rumah..sayang famili..muah..(^_^)'


Dengan adik Mimi. gigi depan hilang lepas main kungfu dengan abang alip.
ditendangnye aku sampai tercabut gigi.uh.


Kenangan xmungkin kembali. 10:49p.m. 





4 comments:

nur said...

hehe..ding dang dan tora datang lagi!!!
ALL IN ONE

Cahaya Senja said...

;p

Khuzaimah said...

haha..
goku dikejar majin buu ye??
aku suke itu.
haha lagi skalik..XD

Cahaya Senja said...

haha..majin buu tu sgt jahat!!