Harimau, Garuda dan Kehidupan

Harimau tiba-tiba menjadi seperti haiwan peliharaan sejak akhir-akhir ini..suatu fenomena pelik yang berlaku di Malaysia. Belum sudah memikirkan hal yang satu ini, rakyat Malaysia dikejutkan lagi dengan perihal kenaikan harga Garuda dek kerana permintaan pasaran yang tinggi..Setelah disiasat, ternyata ada hubungkait antara dua situasi yang julung kali berlaku di negara ini. Permintaan yang tinggi terhadap Garuda adalah disebabkan rata-rata penduduk di Malaysia sudah mula memanjai Harimau daripada spesis "Harimau Malaya" -sejenis haiwan karnivor- yang hanya makan daging Garuda yang segar sahaja.

   Fuh..dah menang bolehla eksyen sikit kan..hehe..tahniah buat Harimau Muda atas kejayaan menumpaskan pasukan Garuda Muda pada aksi 120 minit yang begitu mendebarkan..penentuan pemenang melalui sepakan penalti cukup membuatkan aku gelisah tidak senang duduk sehingga memaksa aku tawaf satu rumah sambil menekup muka dengan tangan yang penuh dosa seorang hamba kepada pencipta yang Maha Esa ini..saja nak panjangkan ayat..entry blog ni selalu pendek-pendek je kan..hambik ko..kemenangan yang cukup bermakna ini menutup mulut para penyokong Indonesia yang begitu fanatik terhadap pasukan Garu Dadaku Garuda Didadaku kesayangan mereka itu..tahniah dan syabas buat Malaysia.

   Tutup cerita mengenai pasukan bola sepak negara yang akan menentang Syria pada aksi kumpulan kelayakan olimpik 2012 pada esok hari..kita beralih kepada isu yang lebih serius. Isu yang memerlukan penghayatan jiwa yang mendalam daripada spesis mamalia omnivor yang berakal yang bernama manusia. Isu hati dan jiwa. Kasih dan cinta. sedih dan gembira..kisah seorang aku yang mencari erti sebuah perjalanan hidup di alam ini..terlalu subjektif bagi setiap individu jika ditanya soal yang satu ini.

"Bagi aku hidup ni, jangan kacau orang tu dah kira ok la."
"Hidup ni macam layang-layang.ke kiri kanan dibuai angin. tapi kalau kita tetap pada tali yang satu, kita masih lagi selamat. cuma jangan terlalu nak naik tinggi, sampai putus tali. duk kat tengah-tengah pun ok ape?"
"hidup? hidup ni macam isap rokok Dunhill..yup..Dunia Umpama Neraka, Hidup Ibarat Layang-Layang"   

   Begitu banyak tafsiran dan hujah yang dikeluarkan mengenai hidup ini. Setiap individu ada pegangan masing-masing. dan aku adalah salah seorang daripada kita yang mencari erti kehidupan. teringat kata-kata guru sewaktu aku tingkatan 1, "hidup ini mencari mati. lepas mati, tugas kita kat dunia ni dah selesai. kamu mungkin xfaham sekarang. tapi ingat balik kata-kata saya ni bila kamu semua dah bekerja nanti." Baik cikgu. dah kerja nanti saya bukak balik entry ni..

   Apa erti hidup pada diri kita? kita sendiri dapat menjawabnya. Cuma moga-moga pengertian hidup kita itu menjurus ke arah pencarian Pencipta kita semua. Hidup perlu dinikmati dengan senyuman. Kehidupan yang penuh ranjau dan onak berduri (ayat popular novel) bakal menguji kekuatan kita semua. Rasulullah S.A.W (selawat2) diuji dengan pelbagai rintangan. Namun, senyuman tidak pernah lekang daripada wajah baginda. Teringat kisah yang diceritakan oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang di Surau An-Nur pada minggu lepas.

    Nabi Muhammad pernah berhutang dengan seorang Yahudi dan menetapkan tarikh untuk membayar semual hutangnya. Namun, Yahudi berkenaan sengaja ingin mengenakan baginda dan memalukan baginda di depan para sahabat. Ketika baginda bersama sahabat, Yahudi berkenaan hadir dan berteriak "Ya Muhammad, mana hutang yang kau janji nak bayar itu?" (apa perasaan kita kalau dalam kelas, ada member yang mintak hutang, pastu cakap kuat2?camnila situasinya lebih kurang) lalu baginda meminta Saidina Umar membawa Yahudi terbabit untuk dibayar hutangnya. bahkan baginda memberikan hadiah kepada Yahudi terbabit. Yahudi itu terus berkata kepada Umar "hai Umar, bawa aku jumpa Muhammad. Aku nak peluk Islam."

   Persoalannya..mengapa Rasulullah meminjam wang daripada seorang Yahudi sedangkan para sahabat baginda terdiri daripada bangsawan yang kaya raya? Mengapa baginda tidak marah Yahudi yang datang meminta hutang sebelum tarikhnya, malah memberikan extra gift kepadanya? Itulah yang dinamakan strategi. Baginda sengaja berhutang dengan Yahudi terbabit kerana baginda mempunyai kaedah dakwah yang sangat halus- qudwah hasanah atau contoh teladan..yup..apabila Rasulullah marah, kemaafan baginda mendahului kemarahan baginda..subhanallah..kita?baru kena rantai motor sikit dah memaki-maki Encik yang sudah bersara serta petugas baju putih menaiki EX5 yang mempunyai cctv di pejabat kecilnya itu..mengapa tidak terdetik dalam hati "oh,patutla..sini kan tak boleh parking. memang salah aku la.padan muka kena rantai."

   Inilah kehidupan. Ada suka, ada dukanya..terik matahari membahang dicipta agar kita mensyukuri nikmat keredupan..semua yang tidak disukai kita tidak dicipta tanpa sebab yang tidak munasabah..tanpa pahit, wujudkah perkataan "manis"?tanpa susah. senang pasti tidak akan wujud..oleh itu, hargailah masalah yang ada. hadapi dengan penuh senyuman kerana senyuman boleh merawat hati kita. Walau apa pun yang terjadi, kuatkan semangat, tabahkan hati, jangan mengeluh sebaliknya bermohonlah petolongan daripada Allah..Wassalam.

Ok,dah pukul 12 malam. main Dota jap, pastu tido. ingat, kuatkan semangat ye! =)

Minta Maaf

Assalamualaikum..

Banyak kesilapan yang berlaku semester ini..baik disengajakan mahu pun tidak..kesilapan yang merugikan..yup..kesilapan dalam perhubungan sesama manusia..

Mungkin semuanya disebabkan salah sendiri..salah faham sesama rakan akibat sesuatu yang aku sendiri  tak pasti sebabnya..sehinggakan aku digelar "ustaz yang hanya pandai berkata-kata di FB"..panjang kan gelaran tu?tambah lagi.."aku tak respek budak agama disebabkan ustaz yang macam ni." yup..sebab ustaz yang macam aku ni..kesalahan yang aku rasa tiada sebab untuk dibangkitkan dalam situasi yang terjadi ketika itu..paham ke?ok, aku jelaskan..

Alkisah..berlaku kecurian henpon di blok B..mangsa, junior sem 1..aku sebagai senior rasa bertanggungjawab memanggil kesemua pelajar untuk turun berhimpun..sambil kami melakukan sport check, ada juga aku menyoal mangsa.."kau nampak sesapa yg ko xkenal lalu bilik ko?senior ke?".."ada bang..ada mcm sorang senior ni(sambil menyebut karakter wajah suspek).."ish..xkanla dia..orang masjid kot" aku menafikan..dan selepas habis sport check, entah macam mana member aku sorang ni dapat cerita, aku yang tuduh dia curi..aiseh..keadaan menjadi keruh..

xcukup dengan tu, aku di remove dari fren dan diancam(ancaman?xrasa terancam pun) dengan komen2 di Fb..aku yang terkesima itu hanya mampu mendiamkan diri terduduk di katil bilik hafiz zakaria (itu pun setelah ditenteramkan member2..ikut hati memang nak gaduh dah)

Ok, stop..tak perlu beremosi semasa menulis..kisah seterusnya..

Hubungan dalam kelas..huhu..to all my beloved classmates..(kalau ada yang baca la) aku berdiri di sini dengan hati yang rendah, memohon maaf atas segala kelakuan yang tidak disenangi kalian..bukan niat menyombongkan diri, tetapi ketahuilah bahawa sesungguhnya aku yang kalian kenal ini merupakan seorang lelaki yang agak segan dengan kalian, terutamanya muslimat..pasal kes hari tu, percayalah..tak de pape yang aku simpan sebenarnya..aku tak marahkan sesiapa dalam kelas kita ni pun..

Dan kepada semua teman amnya..saya menyusun 10 jari memohon maaf terhadap segala kelakuan dan percakapan saya sepanjang perkenalan kita semua..apa yang terzahir tak semestinya apa yang ada dalam sanubari hati..saya masih memerlukan kalian dalam membentuk peribadi yang betul..doakan saya..

wassalam..

I'm Back

Assalamualaikum..fuh..ada sape2 nak tolong bersihkan blog aku? lama betul tak menulis kat sini..balik-balik bukak Fb je..sabar ye my blog..

Ok..nak cakap apa dulu? mak abah sihat..cuma macam biasa la..demam n sakit-sakit..tapi dah makin ok..mak kalau dah sakit bukan nak rehat..tetap nak alih pasu bunga, hias halaman rumah..jangan lasak2 sudah..i lap u cik jan..

SAHABAT..apa yang kita boleh maknakan dengan perkataan ini? masing-masing ada tafsiran yg tersendiri..sahabat yang baik perlu sentiasa bertanya khabar, mengambil berat perihal sahabatnya..aku bukan jenis begitu..sebab itu aku kehilangan insan yang bergelar sahabat..huhu..memang salah aku..aku akui..seperti melupakan orang yang banyak berjasa kepada ku..memberi pelbagai alasan untuk menghubunginya..sekarang, rasakan..saat dia pergi jauh, aku hanya memandang..tiada lagi aku di hatinya..yup..tiada lagi pembawa derita padanya..

JANGAN KACAU HIDUPKU LAGI..kalau itu permintaannya, perlukah aku turuti? mungkin..derita dan bahagia tidak boleh bersama..kita semua tahu itu..aku hanya mampu berdoa agar kau bahagia hingga ke akhir hayat..maafkan aku kerana melupakan dan membawa derita padamu..

Dah..bak kata akak rimau, kena hepi2 selalu..walaupun dia pun jarang aku nampak hepi..haha..jangan marah kak..kang sakit kepala..sian aku tengok akak aku sorang ni..sabar ye kak..sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar..nasihat aku, g la klinik..sesal dahulu pendapatan..sesal kemudian apa pon tak boley.. (~_~)

Pada kawan cik rimau, saya doakan famili anda sihat sentiasa..terutamanya mak..risau bila dapat tahu luka lama berdarah kembali..nanti bagitau apa-apa berita pasal beliau..anda pun perlu jaga diri..jangan lasak sangat dok silambam anak orang tu..yang penting senyum sentiasa sebab senyum boleh merawat luka dan 'luka'..sekian..

Akhir tahun..rilek sikit sebab JPP dah tak banyak kerja..fuhh..

White House..11:10..25 Oct 2011

Lebuhraya Ke Sana

Perjalanan mencari erti sebenar hidup kadangkala buat kita letih..perjalanan yang terlalu panjang sebenarnya..terlalu banyak persimpangan dan perhentian yang kadangkala membuat kita alpa erti sebenar perjalanan ini..

Perjalanan hidup mencari mati..pengakhirannya bukan jalan mati..tetapi kita diberi pilihan memilih dua persimpangan..di kanan jalannya berduri..Floranya berduri faunanya berbisa..namun di penghujung jalan itu sebuah destinasi bahagia yang abadi..destinasi menghilang bisa mencipta bahagia..

Di kiri pula jalannya singkat dan luas..tanahnya dihiasi permata..dindingnya dihias emas berkilauan..langitnya dihias cahaya bergemerlapan..namun semakin jauh ditempuhi, permata bertukar kaca..emas bertukar karat..cahaya menjadi malap..dan semakin malap..destinasi ditujui kelam dan suram..barulah kita sedar semua keindahan hanyalah mainan silap mata..tiada jalan berpatah kembali..

Bagaimana dan ke mana harus kita tujui? kadang kala keperitan itu membuatkan kita kecewa dengan hidup..apabila akal mula dikuasai nafsu, hati mula diselaputi bayang hitam dosa..

Hidup perlu diteruskan..hadapi hidup dengan penuh kesyukuran..usah terlalu mementingkan diri sendiri..perjalanan meniti hari perlu dilalui dengan penuh keriangan, bukan kedukaan seperti ramai yang kita lakukan..namun lebuhraya banyak perhentiannya..jangan berhenti terlalu lama menganggap malam itu masih muda..jangan kita menunggu senja kerana entah malapetaka apa yang akan menanti sepanjang perjalanan nanti..

salam sayang, salam muhasabah diri.

Assalamualaikum..

Eh?ni bukan ke..

Guess what? hoho..special entry for my special day..biarlah gambar menceritakan segala-galanya..










.16 MEI 2002.setelah hampir sedekad lamanya, kad ucapan aku masih disimpan.terharu rasanya dihargai begini.huhu.. (T_T)

Eden bangga menjadi cikgu!! 11.14am..bilik guru SKP8

Cj

Entry pertama pada bulan syawal..syawal? dah raya rupanya..rasa macam baru semalam je kena enjit2 semut kat Az-zahra dek kerana gastrik..oh gastrik..kau telah menyebabkan aku 'ponteng' puasa 2 hari..ganti,jangan tak ganti..

Raya..Merdeka dan dot3..bulan Ogos yang lalu telah menyaksikan dua perayaan besar bagi negara yang kita duduki ini..selaku pemegang MyKad yang sah (bukan 4 jam permohonan terus dapat) aku rasa bangga dengan perayaan serentak ini..sekurang-kurangnya tak kedengaran di corong telinga aku ni "konsert merdeka bla3"..tak pun "pesta buih n bla3" kat dataran merdeka tu..semuanya sebab Syawal..thanx syawal..

tu muqadimahnya..ok..apa yang aku nak mengarut kali ni?tatadadada..sekarang aku dah semakin berminat dengan makhluk yang bernama buku..bukan muka buku la.buku..book..understand that?hoho..speaking aku nyah..jalan2 kat Giant senawang itu hari, nampak tulisan merah tertera nama MPH..yang aku tau mile per hour je mph ni..masuk dan masuk..terus ke bahagian Malay Readers..cari dan cari..yes!!akhirnya aku jumpa makhluk berkulit merah gelap yang selama ini aku cari..Contengan Jalanan by Hlovate..sebelum ini ada jugak baca novel beliau..Versus..untung ada bakat tulis novel ni..aku harap aku dapat kesempatan macam tu satu hari nanti..habis jugak la duit raya aku kat MPH ni..sape suruh wat promotion..memang aku borong la..

"patutla jiwang..layan novel rupanya.." haha..ada ke patut..aku tak jiwang..serius..romantik dan puitis tu mungkin ada..hehe..dah2..stop mal..tak habis2..hold benda ni k..sampai masa baru boleh cakap..lalala~

nak berhenti dulu boleh?nantikan entry seterusnya..nak buat cerpen jap..tata..out..assalamualaikum..gud boy mal.. :)

baiti jannati 2030.

Privacy

Aku nak private blog..bahaya rupanya kalau semua boleh baca blog kita ni..lepas ni biarlah jadi sebagai diari je..sape2 yg nak baca jugak,meh email..akan dijemput menjadi pembaca..wassalam..

Akmal Ramadhan

Ramadhan ya Ramadhan..nama FB pon da tukar..bulan Ramadhan dah masuk..gembiranya hati tak terkata..tak de setan nak kacau aku buat baik, suruh buat jahat..yang tinggal cuma nafsu..ayuh didik beliau dengan lapar..bagi tunduk itu nafsu..

Sempena bulan Ramadhan, aku azam untuk buat beberapa perkara, dan tinggal beberapa perkara:

Aku nak..
-perbanyak bacaan Al-Quran(baca, paham dan amal)
-banyakkan solat berjemaah..
-subuh berjemaah.
-tersenyum sentiasa
-tidur awal
-bangun awal
-solat terawih
-hafaz juz' amma
-hafaz ma'thurat sughra
-amalkan solat2 sunat..dhuha,isyrak..

Aku xnak..
-mengumpat
-marah2
-makan banyak time buka
-pandang perempuan yang bukan mahram(kecuali atas urusan tertentu)
-pandang yang bukan-bukan.
-sangka negatif pada orang

buat yang ni dulu..banyak-banyak pun kalau tak dapat buat tak boleh jugak kan..benda ni bukan setakat bulan puasa je buat Poland oi..Ramadhan just kita train je..ujian sebenar bermula 1 Syawal hinggalah 30 Syaaban..doakan aku berjaya..kasi cuci ini hati..karat sana sini..

*Semoga Ramadhan ini meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri saya, kawan-kawan, sahabat-sahabat, dan teman saya..juga pada famili di rumah..dengan ucapan, majulah Ramadhan untuk semua..dari Akmal Ramadhan, IPG Kampus Pendidikan Islam, Poznan, Poland..

Isnin, 00:59, 1 Ramadhan 1432H

Maaf kerana menyusahkan kalian semua..

Assalamualaikum..ehem2..pekabo? sihat ko? baguih la kalau camtu..lamo xdonga kobar ko Akmal..mano ko poie ni ha? aku ada di sini..cuma tahap kesibukan terhadap tugasan lain buat aku lupakan blog ini..seketika..

hari sudah larut pagi..setelah menyelesaikan tugasan untuk pembentangan Aqidah esok, aku menjengah untuk mencoret sesuatu..luahan perasaan mungkin? bukan meminta simpati, tetapi biarlah aku lepaskan segalanya di ruangan ini..

JPP..rangkai akronim tiga huruf mengungkap 1001 definisi pada sejuta wajah mahasiswa juga mahasiswi..amanah selaku sebuah organisasi kepimpinan yang selalu diberi perhatian..tidak kurang juga dikeji maki..pengorbanan masa, tenaga, idea juga harta dipandang sepi segelintir pihak yang menginginkan segalanya tampak sempurna..percutian,lawatan,ketidakhadiran ke kuliah dijadikan bahan sindiran menerobos cuping telinga kemerahan menahan perasaan..semuanya demi sebuah perjuangan..

ya, aku tahu kepincangan sistem membuatkan organisasi ini ditudingkan jari -disalah erti..perlakuan zahir yang tampak dianggap segala perjuangan yang dilakukan tanpa mengetahui sejumlah bongkah besar pengorbanan terperosok jauh di dasar hati..fahamilah erti organisasi..individu tiada upaya memutuskan tanpa adanya persetujuan segerombolan yang lain..ketahuilah had kuasa sebuah organisasi dalam merencana sesuatu perundangan..

bukan mengeluh bukan meminta simpati..ada yang meluat harap dimaafi..

kenapa dalam kalangan kita masih ramai yang pandai berbicara semata? tin kosong bila diketuk lantang berbunyi..tapi apa gunanya jika bunyinya itu hanya bunyi yang kosong? bunyi yang hanya menjengah jiwa dan hati yang kosong juga? mengapa mengkritik jika diri hanya pandai berbicara wahai sahabat..rasional pemikiran perlu mengatasi nafsu dalam memikir sebuah keputusan..mengapa amanah yang diberikan pada organisasi ini seringkali dijadikan bahan bicara mengundang benci menghidang nestapa? apakah kau sanggup untuk memikul amanah seperti ini jika diberikan peluang?

sekali lagi maaf dipinta..

bukan niat diri ini membidas pandangan bernas majoriti mahasiswa celik fikiran seperti anda..cuma sejumlah busuk di tandan menjejaskan tandan seluruhnya..kudis yang kecil jika tidak dicegah bisa membawa kepada barah..cuma satu ku pesanan ku..jika kita tidak tahu situasi dan keadaan sesebuah organisasi itu, janganlah kita mengkritik sebelum mengkaji apakah definisi organisasi itu sebenarnya..sudah lumrah manusia, A4 yang putih jika terconteng dakwat di permukaannya pasti direnyuk, lalu dibuang..janganlah disebabkan ingin meluahkan perasaan dan ketidakpuashatian kita, kita melepaskan pada mereka yang tidak tahu apa-apa..

satu pesanan lagi..jika kita sudah menjangkakan segala tindakan sesuatu perkara yang dilakukan akan menjadi sia-sia, pasti segala yang dilakukan untuk menjayakan visi sesebuah usaha itu tampak menjengkelkan pada pandangan mata kita..mengapa tidak optimis dalam setiap perkara? mengapa hanya pandai bicara "pasti tak berjaya" sebelum berkata "kita mesti cuba"? siapa harus dipersalahkan dalam hal-hal seperti ini?baik, yang salah adalah kami, JPP..adios..

Jawatankuasa Penyusah Pelajar..02:42

3 WORDS

Fuh2!! nyah kau habuk!! Assalamualaikum cinta..phewit..berhabuk sudah blog ku ini..kemalasan untuk mengupdate menghalang blog ini daripada terupdate.. Apa khabar semua? dah lama agaknya tak berjumpa kan? rindu zaman kegemilangan berblogging dulu-dulu..kalau sehari tak update tak sah..

Hari demi hari ada saja perkara baru yang dihadapi. musibah dan pertolongan datang silih berganti. bala dan rezeki berkunjung pergi.. apa pun keadaannya, aku bahagia di sini.. kehidupan sederhana sebagai seorang guru pelatih memberikan aku lebih ketika untuk berfikir..berfikir akan perihal diri, perihal masa depanku nanti..

Kadang-kadang aku terfikir..bagaimana agaknya aku 5 tahun dari sekarang? entah ada lagi atau tidak..jika ada, apakah pula takdirku pada masa itu? di mana akan ku ditugaskan? sabah sarawak? sudah punya keluarga sendirikah aku? jika sudah, dengan siapa pula? persoalan-persoalan ini membuatkan aku risau menghadapi masa hadapan..bukan takut menghadapi takdir..cuma takut tersungkur di tengah jalan..Ah..sudah..biarkan masa depan itu ditentukan pada hari ini..usaha yang aku kerjakan hari ini dapat dituai pada masa hadapan..

Zipp..zapp..asal blog je, nak keluar ayat poyo..nyampah lak aku..aish..ok, xnak dah bunga-bunga..cukupla bunga-bunga pada orang yang sepatutnya nanti..insyaallah..kak, ko guling-guling siap ko..

Teringin pulak rasa nak private blog..nak jadikan blog sebagai diari peribadi..nanti dah ada anak bini boleh tengok-tengok balik zaman-zaman muda.."Masa ni abah mula-mula kenal dengan mak ko.." tak pun "mak ko jual mahal dengan abah dulu"

Opps..need to go..got sumting to do..tolong bersihkan sekali la blog ni..Assalamualaikum..

21:23.. (^_~)

Imam Muda Poland

Alhamdulillah..setelah sekian lama menyepi, kini aku kembali..Assalamualaikum..rindu sama ini blog ma..aish..ni mesti kes pengaruh tengok KL Gangster tadi ni..best citer tu..eh,eh..apa sampai ke KL Gangster pulak aku cerita ni?

Ok,aku cuma mahu berkongsi sama kamu semua akan keterlibatan aku dalam suatu program yang diberikan nama Program Kursus Imam Muda..yang ni bukan yang Astro Oasis tu punya ye..kursus dijalankan selama 5 hari..mari kita layan..

Hari Pertama


Pendaftaran bermula jam 8.30 pagi..menaiki Naza Citra milik Ismail, kami berlima menuju ke Masjid Al-Muttaqin yang terletaknya 15 minit perjalanan dari Palong 8..setibanya di sana, kami mendaftarkan diri..peserta yang ada tidak ramai. cuma 38 orang..

Kami dibahagikan kepada 4 kumpulan, dengan dibimbing seorang naqib..kumpulan kami dibimbing oleh Imam 1 Masjid Daerah Kuala Pilah..banyak ilmu yang aku dapat sepanjang dibimbing beliau..kami diuji bacaan Al-Fatihah..Alhamdulillah..dengan sedikit bekalan yang ditapau di IPIS, dapatlah aku menggunakannya pada waktu ini..

Aku dipilih menjadi imam Zuhur..walaupun aku pernah menjadi imam, namun untuk mengimami jemaah yang hebat seperti mereka, pastinya ada sedikit gentar di hati..Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar Zuhur itu..Aktiviti sepanjang hari ini lebih berteraskan ta'aruf sesama ahli kumpulan..sepanjang lima hari ini juga kami tidur di masjid tersebut..pengalaman pertama bagi aku.

Hari Kedua


Hari kedua aktivitinya berkisarkan khutbah..teori dan amali dilaksanakan..berkhutbah bukannya senang..gaya bahasa, penguasaan bahasa arab dan tone suara perlu tepat bagi menarik perhatian jemaah dan mengelakkan mereka tersengguk dan terangguk-angguk tanda ngantuk..

ramai yang berbakat besar di sini..ada yang menuntut di Universiti Al-Azhar, Institut Perguruan, Maahad Ahmadi dan juga Institut Tahfiz Al-Quran..memang banyak ilmu ditimba di sini..

Hari Ketiga


Hari ketiga ini adalah hari yang menyeronokkan..kami menjalankan teori dan amali penyembelihan..kambing dan ayam menjadi mangsa kami..macam-macam ragam dapat aku saksikan hari ini..ada yang ketakutan apabila melihat kambing mengerang di saat nyawa tiba di hujung tanduk apabila disembelih..yang paling melucukan pastinya gelagat ayam yang disembelih..ada yang mati sebelum sempat disembelih..(ketakutan agaknya?) ada juga yang memusingkan leher sehingga menyukarkan kami mencari urat mari' dan halkum dan apabila disembelih, ayam tersebut berkokok-kokok..semua di situ ketawa termasuk imam-imam besar masjid Negeri Sembilan..

Aku juga ditugaskan untuk memberi kuliah subuh pada hari tersebut..agak kaku rasanya di depan jemaah masjid tersebut..kuliah selama 20 minit itu dirujuk menggunakan kitab Penenang Jiwa karya Imam Al-Ghazali..

Hari Keempat

Hari ini kami akan menjalani satu teori dan amali pengurusan jenazah..pada hari yang sama juga, kami dimaklumkan ada kematian berlaku sekitar qariah tersebut..kami mengambil keputusan untuk menguruskan jenazah tersebut..pengalaman pertama juga..dari memandikan,kafan hinggalah mengkebumikan, semua diuruskan peserta program..dan aku ditugaskan membaca talqin di perkuburan..insaf sungguh..

Pada malam hari pula, aku ditugaskan untuk mengetuai bacaan yassin dan tahlil..yang ini betul-betul menguji hati,jantung dan limpa aku..selalunya bila ada tahlil, akulah orang pertama yang melarikan diri..namun kali ini, aku akan mengetuainya..huhu..Alhamdulillah,semuanya berjalan lancar..azan Isya' juga diberikan tugasnya kepada aku..penduduk di kampung itu bersalaman denganku sebaik selesai bacaan yassin..aku terharu..sungguh..semakin berkobar semangat aku untuk menjadi ustaz..hoho

Hari Kelima

Hari penghabisan..majlis penutup dihadiri oleh YB kawasan Palong..ketika ini kami berserban dan berjubah..terasa bagai mengaji di pondok pula..huhu..Alhamdulillah, entah apa faktor yang menyebabkan aku mendapat anugerah peserta kedua terbaik program tersebut pun aku tidak tahu..mungkin itu yang dinamakan rezeki..aku ditugaskan mengimamkan solat Jumaat..tidak ada rezaki kali ini..aku perlu pulang ke rumah dengan kadar segera..jika ada rezeki di lain hari, aku akan berkhutbah mungkin?Insyaallah..

**********************************************************************************

Ok, dah selesai dah diari Imam Muda aku sepanjang 5 hari ini..memang sangat menyeronokkan..aku harap aku dapat sertai program macam ni lain kali..persediaan ilmu sangat penting..sebab tu nabi pernah sabda, "berfikir sesaat lebih baik daripada ibadah setahun" see?ilmu lagi penting daripada segalanya..sebab tu kalau kita ni x cukup ilmu, jangan pandai-pandai nak sampaikan sebab boleh jadi apa yang kita sampaikan tu cuma taqlid dan bid'ah semata-mata..

Janganlah kita jadi golongan yang sering mengajak kepada perkara yang sunat tetapi masih melakukan perkara haram..contoh? baik..kalau ada sekelompok manusia yang tidak solat berjemaah di masjid, pasti akan dimarah, ditegur dan dinasihat  dengan cara yang agak kasar dan menyakitkan hati, meskipun solat jemaah itu adalah sunat muakkad..tetapi yang menyedihkan, orang yang menegur tersebut masih mengamalkan tabiat merokok yang telah pun difatwa sebagai haram oleh majoriti mufti di seluruh dunia..fikir-fikirkan..bukan nak salahkan sesiapa, cuma mahu berkongsi..wallahualam..

Bising je Nufail ngan Naurah ni..hehe 19:20

Permata Keluarga

Akmal Poland dengan hormatnya memperkenalkan barisan anak buah yang berganding bahu menceriakan rumah Cik Din dan Cik Jan..


Muhammad Nufail Zhafran


Naurah Jazmina

Muhammad Nazhan Zhariff

Ketiga-tiga mereka ini merupakan anak kepada Khairul Nizam dan Sazarina..tahniah kak Rina..3 dah anak ko..

yang bawah ni pulak anak kepada Izwan Sham dan Isdayanti, akak kedua aku..namanya Muhammad Iqbal Eshan..

Muhammad Iqbal Eshan


Alala..jambu la tu??

Budak ni sangat lasak+kuat+besar..


Sekian sahaja..bila tengok gambar mereka ni, rasa nak je kembali balik zaman dulu..zaman tak ada dosa..nak refresh balik diri ni..tapi sekarang pon boleh ape..



Ini anak sape sesat ni??

sekian terima kasih..

P/S: kalau dulu tengok budak kecik, nak adik..sekarang tengok budak, nak anak pulak rasanya.. :p

Kat Rumah ada....

Assalamualaikum..fuhh..di rumah sudah..apa khabar orang di sana?sihat?bagus..tak sihat pun gagahkan diri ye..hidup perlu diteruskan demi mencari sesuap nasi..jangan pernah letih untuk hidup..jangan pernah penat dalam berusaha..cewah..

di rumah..perasaan yang tidak dapat dikecapi di mana-mana tempat di seluruh dunia..meski Paris, Abu Dhabi, United Kingdom mahupun Warta Bangi, tidak akan dapat menyamai suasana di rumah..tambahan pula ditemani ahli keluarga yang ramai sewaktu aku pulang ke rumah Ahad yang lepas..yang tak ada cuma Abang Izam..kali ini bertambah sudah bilangan familiku..Muhammad Nazhan Zhariff..kau sangat comel..serius paman  Amal tak tipu..

Gelagat anak buah yang membuat aku pening kepala..paling nakal? sudah pasti si Iqbal yang baru pandai berjalan..kerusi, tangga, bahkan katil si Zhariff pun nak dipanjatnya..itu belum lagi kipas angin yang dijatuhkannya..memang kuat ini budak..baru tumbuh gigi..kerjanya menggigit selagi boleh..muka legend, tapi bila senyum..alala..jambunya kau..lesung pipit kiri kanan..

Nufail dan Naurah pula ada sesuatu yang menarik perhatianku..memang budak seusia mereka mudah dibentuk..hari pertama aku bertanya pada Nufail..

Aku   :Abang, dah sembahyang belum?
Nufail :belum
Aku:   :nape tak sembahyang lagi?
Nufail :tak nak..
Aku   : jom, ikut paman sembahyang..
Nufail :jom!!
Naurah: Baby pun nak sembahyang jugak!!

Masuk hari kedua, mereka inilah yang mengajak aku sembahyang..meski jam menunjukkan angka 9 di pagi hari..sembahyang dhuha mungkin? hari demi hari makin bersemangat..hari ini si Nufail siap bersongkok..adiknya pula bertudung pink..sejuk hati tengok...

Tapi, yang paling menggugat kekhusyukkan aku sewaktu solat bersama mereka adalah terdengar suatu bunyi.. "pruutt".. aduh..boleh pulak ko melepas time sembahyang ye Nufail..apa-apa pun, semoga kalian menjadi anak yang soleh ya..

Aktiviti sewaktu cuti pastinya tertumpu di kawasan rumah..bilik air dan tandas memang menunggu kepulangan aku untuk dicuci..mak cakap memang sesuai kerja ni dengan aku..huhu..cabut rumput, zass..rumah aku semakin sedap dilihat..bunga-bunga mekar berkembang..kumbang pula berterbangan mencari madu..burung kecil keluar masuk sarang yang dibina di rimbunan pohon tapak kuda berhadapan dengan pintu masuk garaj kereta..apabila ada kenderaan keluar atau masuk garaj, mencicit keluar penghuni sarang tersebut..

Alhamdulillah..rumahku telah mendapat anugerah baru-baru ini..nampaknya makin bersemangat mak abah aku membersihkan kawasan halaman rumah kami..setiap pagi dan petang pastinya ada sahaja yang akan dikerjakan mereka..aku pun join sekaki..anggur makin lebat berbuah..strawberry baru keluarkan bunga..ini Palong ke Poland? fuhh..nasib baik tak tanam sunkist sekali..

Sekarang..sedang mengumpulkan keberanian dan kekuatan..kalau lah hidup ni macam game DoTA..beli barang tambah strength, bagi kasi berani sikit..Heart of Tarrasque boleh kot? nak tambah Intelligence beli ape ek? jarang pakai hero Intel..so tak berapa mahir barang-barang Intel..eh, melalut pulak sampai ke sini..yang penting, hati kena ikhlas la Mal..nak berkawan dengan anak orang ni bukan macam order nasi bujang kat warung Blok B tu, order terus dapat..tapi ambil masa..yang penting hubungan kena jaga ye Mal? mak selalu pesan jangan buat yang bukan-bukan..huhu..baik mak..

panjang sangat ke post kali ni? ok, berhenti kat sini..malas nak update sebenarnya..tapi bila dah update, panjang sangat pulak..

DoTA and Debar mood..01:15

Aku mahu pulang..(selamat tinggal)

Assalamualaikum..selamat pagi semua..harap semua dalam keadaan sihat wa al-afiat..sudah lama tidak menjengah dalam ruangan ini..berhabuk sudah..fuh3..biasalah,minggu lepas kan exam..memang tak ada masa untuk berblogging ni..

Insyaallah, hari ini akan pulang ke rumah setelah beberapa hari ditinggalkan kawan-kawan yang lain di asrama nan indah ini..(mata ke atas,tangan ke bahu)..punca pulang lewat? ada dua sebab..pertama, terlibat sebagai perserta seminar belia di Putrajaya..dan kedua, terlibat sebagai ahli Perkomperi yang membuat persembahan di rumah seorang pensyarah sempena majlis perkahwinan anak beliau..

Perkomperi berjalan seperti biasa..Hari Belia?ok,rancangannya bertolak pada jam 7 pagi..pagi itu aku tidur lewat..jam 5 lebih rasanya..almaklumlah..bila dah tidur lewat, faham2 saja..14 Missed call..3 Messages..semua tu aku nampak di skrin telefon bimbit..pada jam 9 pagi..aduh..tapi program tu Salam pun tak pergi jugak sebab pihak sana tukar tempat tak bagitau kami..(bagus, time ni aku sambung tidur)

Banyak perkara terjadi sepanjang ketidakupdatean blog ku ini..ada yang suka, ada juga nan duka..tapi yang pastinya ada berita yang menggoyahkan hati, jantung serta limpa pada beberapa hari yang lepas..syukur, semuanya selamat..aku pun pernah alami perkara sedemikian..trauma?yup..sampai sekarang kalau teringat, memang menggelengkan kepala..ish3..

Perancangan waktu cuti..hmm..setakat ini tidak ada apa2 yang istimewa..cuma tak sabar nak pulang menatap wajah famili..mak,abah,abang alip,kak rina,kak ti,adik mimi dan paling special, anak2 buah aku..Nufail, Naurah, Nazhan(the latest one) dan budak paling nakal, Iqbal..tadi tengok gambar dia kat FB..dah tumbuh gigi susu belah depan..haha..cute betul..kerja menggigit mamanya..mentang-mentang mama ko tu banyak daging..(kak ti, ko tak baca blog Amal kan??)

Mungkin cuti ini aku akan melibatkan diri dalam seminar ala-ala Imam Muda..abah aku yang letakkan nama..nak kena bawak ayam sekor..compom kena sembelih itu ayam..nasib baik tak suruh bawak kambing or lembu..macam mana agaknya seminar tu ye??harap-harap dapat bagi manfaat yang besar dalam diri aku..amin..

Cuti ni jugak aku perlu mempersiapkan diri bagi menghadapi suatu ujian dan cabaran sebagai seorang lelaki dewasa..perubahan dari seorang remaja yang bertukar dewasa pastinya melibatkan komunikasi antara dua pihak bagi menguji persediaan aku memikul bebanan tanggungjawab di kemudian hari..fuhh..memang tak makan orang, tapi aku yang rasa nak ditelan..tak faham? abaikan..

pukul 6 sudah..7 pagi ini akan bertolak dari IPIS ke rumah..harap2 perjalanan diberkati dan dirahmati Allah hendaknya..kalau apa2 berlaku, saya, Muhamad Akmal bin Jamaludin memohon ribuan ampun dan maaf terlebih dahulu pada semua atas keterlanjuran lisan, hati mahupun perbuatan yang mengguris hati sanubari kalian..jika ada hutang, saya memeberi kalian 2 pilihan..sama ada menuntut pada famili saya atau menghalalkannya..(pilihan pertama perlu disertakan resit sebagai bukti pinjaman..hehe)

Ok, banyak lagi mahu cerita sebenarnya..tapi nantilah ye..sampai kat rumah, aku cerita banyak-banyak..sekarang ni dalam mood nak balik kampung..kenderaan awam jadi pilihan..senang..tak perlu dipandu..cuma bayar,duduk dan tidur sahaja..sedar-sedar dah sampai..ok, have a nice day..salam sayang dari Akmal Poland..Assalamualaikum..

p/s: tak sanggup kehilangan orang yang disayangi..
B301,06:20

Rindu dia..

Rindu...serius aku rindu mak abah aku kat rumah..aku rindu suasana rumah yang kelilingnya rumput hijau..exam,cepatla habis..aku nak cuti puas2 kat rumah..hehe

Alhamdulillah..satu paper da selamat dijawab dengan penuh bergaya..biarlah jawapannya entah apa2, asalkan aku bangga tengok kesemua 5 helai kertas digunakan untuk esei..mesti mak abah aku bangga dapat anak yang tulis esei panjang camtu..sebut pasal mak abah, memang terbayang-bayang je wajah mereka..rasa baru je semalam aku membesar dalam dakapan mak dan abah..sekarang aku dah besar panjang..

tengok balik gambar time kecik, macam caya x caya je yang gambar tu gambar aku..macam mane baby yang montel tembam lagi gebu tu boleh bertukar jadi dewasa yang comot kurus macam sekarang ni..ni mesti kes banyak main kejar2 kat tengah panas time kecik2 ni..tapi takpe..aku bangga dengan aku sekarang ni..

ehem...aku kini bergelar paman kepada seorang lagi makhluk Allah yang paling seksi iaitu Nazhan Zhariff..lahir pada 16 Mei 2011 bersempena hari guru..pastinya hadiah hari guru paling bermakna buat Kak Rina..kak,tahniah ye..nama budak kecik ni dengar katanya si abangnya yang nak sangat bagi..Abang Nufail,jangan buli adik ye..sayang adik betul2 tau..Naurah pun sama la..kalau korang degil, paman suruh Iqbal gusti korang berdua..setakat korang berdua, Iqbal hayun sebelah tangan je dah tumbang..hehe

rindu pulak kat anak-anak buah bila teringat kat diorang ni..masing-masing dengan perangai masing-masing...tapi yang paling mencuit hati dah tentu si Iqbal..like mother like son..susah nak jaga..huhu..sekarang dah ada anak buah..entah bila pulak ada anak sendiri? bila ada anak nanti, aku nak didik betul2..aku akan pastikan anak lelaki aku minat Man Utd..pasukan lain?jangan harap..hoho..kalau anak perempuan pulak,start dia pandai berjalan aku akan pakaikan dia tudung..biasakan dari kecik lagi.suka bila tengok budak kecik pakai tudung..suci je nampak..pastu aku nak pastikan dia pandai memasak..mak dia punya peranan la ni..tapi kalau mak dia tak pandai masak pun takpe..kedai mamak depan rumah tu pon ade..nanti kita satu famili makan situ sambil tengok bola..tak kesah kan??

sampai sini dulu la..ngantuk sudah..dapatla update skit blog ni..minggu study ni bz skit..malam2 jela ada masa nak update..malam??pagi dah ni..ok,nite..assalamualaikum

harap insan yang kita sayang dalam keadaan sihat..02:55

Cinta itu...

Subhanallah..Alhamdulillah..Allahuakbar..

segala puji bagi-Nya, yang telah menemukan Adam dan Hawa..tanpa pertemuan itu, kita tidak mengenal ertinya cinta..

Cinta..boleh didefinasikan dengan pelbagai makna..cinta pada Allah, pada ibu, pada bapa, pada keluarga, pada isteri, pada anak-anak, sahabat juga pada benda..tanpa cinta, hidup kita tidak bermakna kerana cinta itu penghubung jiwa, penyambung dua rasa berbeza..

Cinta itu boleh membawa manusia kepada kebaikan juga pada kebinasaan..bergantung pada siapa pembawanya dan bagaimana cinta itu dibawa..kapal itu bukanlah bergantung pada tiupan angin untuk ditentu arah tujunya, tetapi bergantung pada bagaimana seseorang itu mengemudi layarnya melawan angin, meski lintangnya hampir mematah pasak nan satu..seseorang yang menjadikan syariat sebagai keutamaannya, pasti tidak mudah dibawa angin ke mana sahaja sesuka hati..kerana boleh jadi, angin itu membawa kita ke pulau penantian tidak berkesudahan..unggasnya tiada, pohonnya layu menanti tumbang..

Cinta pada manusia..sekarang musimnya sudah tiba..aku seperti menjadi seorang tabib cinta tidak bertauliah..sakitnya sukar diubati kerana soal hati sukar dijangka apa mahunya..ubat-ubatan berbeza setiap seorang, bergantung pada sejauh mana 'kroniknya' cinta itu..cuma satu nasihat yang dapat aku berikan, usah terlalu mengharap..yup..kita merancang, Allah juga merancang..sebaik-baik perancangan adalah milik Allah..jika sekali dirimu kecewa, jangan dibiarkan hati menjadi lara kerana Allah pasti menginginkan sesuatu yang lebih baik bagi kamu..

CINTA yang lebih utama pastinya cinta pada yang Maha Mencintai..kerana Dia yang menciptakan cinta itu..Dia lebih arif perihal makhluknya..usaha penaiktarafan diri sedang berjalan..aku tidak boleh mengandaikan pembinaan ini selesai apabila mencapai objektif tertentu kerana selagi manusia itu bergelar manusia, ilmu perlu dicari semaksima mungkin..bukan sahaja untuk kefahaman diri, tetapi juga untuk diamalkan..

sampai di sini dahulu..ada training petanque petang ini untuk kejohanan di Negeri Sembilan 14hb ni..tata..

Assalamualaikum..Bilik Besar Blok B..17:51

Aku Kat Kelantan

Assalamualaikum..sihatkah kalian? lama rasanya tak meng'update' blog ni..kekangan masa dan kerja yang membuatkan aku jadi begitu..

Kini berada di Kelantan..sepanjang aku bergelar seorang manusia selama 20 tahun, ini merupakan kali pertama aku menjejaki negeri ini..jangan gelak ok..perjalanan mengambil masa 13 jam menaiki bas maktab..perjalanan yang menyeronokkan..sungguh aku suka suasana di pantai timur seperti ini..walau berada di pertengahan pekan dan bandar, deretan rumah kampung masih megah berdiri..pembangunan yang masih mengekalkan nilai tradisional..

banyak perkara berlaku sepanjang ketidakupdatean blog ini..bermula dengan berita-berita kematian ayah kepada beberapa rakan di maktab menyayat hati..entah bila pula tiba giliran aku untuk ditangisi pemergiannya..amalan masih belum mencukupi..umur semakin lama semakin bertambah..nyawa semakin hampir tarikh luputnya..ya Allah..matikan aku, keluargaku, guru-guruku dan sahabat-sahabatku dalam keadaan yang baik..

sekarang aku sudah mula berjinak-jinak dengan hobi yang baru..barangkali boleh berterusan jika kena gayanya..aku sudah mulai minat untuk membaca buku dan novel..yang terbaru adalah "MEMOIR TRAGEDI MEMALI"..buku yang menyentuh jiwa menyaksikan kepincangan sistem perundangan negara ketika itu yang berlanjutan sehingga sekarang..niat murni seorang murabbi mendidik anak watan bertukar salah faham atau sengaja disalahertikan sebagai penyebar dakyah sesat..harga yang perlu dibayar cukup mahal..limpahan darah merah membasahi tubuh syahid seorang pejuang Islam..kuburan mewangi membuktikan mereka dipandang mulia di sisi manusia dan Allah..

aku juga barangkali sudah serba sedikit terikut gaya bahasa buku tersebut..bahasa yang digunakan sangat sempurna..aku pencinta bahasa yang sering merosakkan bahasa..

UAK sudah selesai..pastinya keluar dari dewan dengan senyuman selepas selesai paper TITAS bukan? hehe..bak kata seorang teman.."diam-diam sudah.."

sekarang musimnya sudah tiba..perlu memikul tanggungjawab seorang sahabat untuk membantu sahabat yang lain..aku akan berusaha sehabis mungkin buat kalian..sekadar yang aku termampu..aku sudah sediakan jalan, kalian yang perlu tentukan..redah atau berpatah balik..andai dia bukan untukmu, percayalah..Allah ingin gantikan dengan sesuatu yang lebih baik daripada itu..bersabarlah.. (^_^)

Mutaba'ah..yup..penerangan yang diberikan Rimau yang cun membuatkan semangat berkobar-kobar..semangat tinggal kejahilan..aku dah tak nak dekat dengan ko!!konsistensi penjamin transformasi..moto hidup aku yang baru dibuat tadi..macam best je bunyinye..boleh cadang untuk moto JPP tahun depan ni..moto?haha..aku da ade motor sekarang ni..bukan LC,RXZ,EX5 mahupun NINJA..tapi C70 petak yang aku guna sementara..tengok motor tu tersadai macam tanpa tuan,aku jumpa tuan dia..baik hati beliau ye..bro, wa akan jaga motor lu baik2..wa akan upgrade jadi off-road motor..tengokla..

dah,orang lain tido,ko xnak tido ke Poland?ok, aku tido...nak kirim pape kat Kelantan ni?

Assalamualaikum..06:37..IPKB

Doa ketika dukacita dan sedih



Maksudnya:

Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku.

*selamat beramal

Senyum la Akmal Poland

meluangkan masa yang ada untuk mengupdate blog..dalam kelas tumpangan, BK 5.02 ini suasana agak kelam kabut sedikit..masing-masing dengan tugas masing-masing..simulasi Gerko yang tidak sudah menguji kesabaran kami sekelas, penyertaan untuk minggu bahasa arab..pot pet pot pet..macam-macam cerita menyinggah telinga..aku tetap dengan diri aku..sambil lewa dalam keadaan sempoi bercampur blur..banyak lagi tugasan yang perlu aku fikirkan..selaku penghulu BIG yang akan diadakan 26hb ini, pengarah program simulasi Gerko dan Exco Kolej Kediaman..apabila terlalu banyak perkara perlu difikirkan, beginilah jadinya..tapi aku tetap berusaha untuk tersenyum..

Banyak luahan rasa sudah aku dengar sepanjang bergelar Exco Kolej Kediaman ini..Alhamdulillah, rakan-rakan faham dengan tugasan aku yang satu ini..namun, ada juga segelintir rakan yang seperti menyalahkan aku atas semua masalah yang mereka hadapi..mungkin ada benarnya kata mereka itu..tapi bukan aku tidak mencuba, aku sudah lakukan yang terbaik.."nak aku report sampai seratus kali ke baru nak elok bilik aku ni??" aduh..pada siapa kata-kata itu dituju sebenarnya? "kalau tak elok bilik aku minggu depan, aku hentam wall ko" nadanya bergurau..namun kesan tetap ada..kawan, aku mintak maaf..mungkin selepas ini aku perlu memuhasabah kembali diri ini..sukar rupanya jadi pemimpin..

Senyum, janganlah kau lari dari diri aku..teruslah kau bersama aku agar dapat aku gembirakan hati semua orang..gembirakan hati kawan-kawan..insyaallah kawan-kawan akan gembirakan kamu, akmal..ingat tu akmal??bagus..senyum ye..macam tu la..akmal yang aku kenal sentiasa tersenyum dalam susah juga senang..walau betapa susah pun keadaan kamu, kamu mesti tersenyum..janji tu akmal?bagus akmal..

Bila diuji begini, aku teringat kata-kata seorang saudari ni..jangan minta ujian kita itu diringankan..tetapi, mintalah iman kita diberatkan untuk hadapi ujian tersebut..faham tu akmal? aku pandai menasihati sesorang untuk bersabar..jadi, aku juga perlu menasihati diri sendiri untuk tabah..emosi yang tidak stabil banyak mengganggu perhubungan sesama kita..pada kawan, sahabat, teman yang terasa dengan segala ketelanjuran aku, ampunan maaf aku dahulukan..mungkin aku banyak melupakan Dia..lalai dengan keseronokan dunia..back to basic akmal..

mesti korang pun bosan dengan ngomelan aku ini..aku tak paksa kalian membaca hingga ke noktah terakhir..aku menulis bukan kerana pohon simpati, bukan jua untuk mengadu nasib..tetapi hanya sekadar meluahkan apa yang tidak terluah..moga dapat melegakan sedikit keserabutan dalam kepala..

ok, tak perlu sedih-sedih..sekarang ni kita buat apa yang patut..nak hias kelas untuk simulasi esok..apa dia nak cakap kali ni, cakapla..nak berlatih nasyid, nak masuk khat, nak main basketball, futsal, hurdle, lompat kijang, swimming, main petanque, perkomperi, main gitar, piano dan senyum kat semua puas-puas..jangan cakap aku nak ngorat orang sudah..aku bukan senyum kat ko sorang je..semua orang aku jumpa, aku senyum..tak caya tanya abang cleaner, tukang kebun dengan akak cleaner tu..aku bukan nak ngorat orang..cukupla sorang aku ngorat..aku dah tak nak ngorat siapa-siapa lagi dah..sampai la aku mati..insyaallah..

12:38..kipas atas kepala,sejuk.

Aku sayang dia

Happy birthday!!! eh, assalamualaikum..apa la ustaz ni..sori-sori..hyper excited pula ini hari..malam ini, aku nak menulis sesuatu berkenaan seseorang yang boleh mendatangkan kegembiraan bila teringat akan dia..seseorang yang banyak membuat aku geleng kepala melihat telatah manja dan nakalnya..senyumannya penawar hati nan lara..duka nestapa menjadi ceria, diiringi gelak tawa..kini, genap setahun pertemuan antara aku dan dia..pertemuan yang disulami kemesraan tanpa aku pinta hadirnya..mungkin Allah sudah takdirkan pertemuan ini buat kita..

17/04/2010..tarikh ini menjadi saksi berputiknya rasa sayang antara aku dan dia..perkenalan yang tidak disangka hadirnya, kini menjadi putik bunga cinta menanti mekar nan mewangi..aku tahu..kehadiran dirinya dalam keluarga aku juga sudah direstui oleh kedua-dua orang tua ku..mereka hanya tersenyum, sama-sama berkongsi kegembiraan..kehadiran 'orang baru' yang pastinya akan memeriahkan keluargaku..

bulan berganti bulan, sudah setahun lamanya perhubungan itu terjalin..meski aku sibuk dengan tanggungjawab sebagai seorang pelajar, masa yang ada akan aku luangkan bertanya khabar dirinya..koleksi gambar menjadi pengubat rindu..meski gambar itu hanya didownload dari Facebook, aku tetap gembira..biarlah apa orang nak kata..kerana perhubungan kita tidak salah di sisi agama..

*Alhamdulillah, anak buahku, Muhammad Iqbal Eshan bin Izwan Sham kini sudah mencecah setahun umurnya..walaupun entry ini lewat sehari, tapi aku rasa masih belum terlambat untuk mengucapkannya..Iqbal, paman doakan kau jadi anak yang soleh..anak yang dengar cakap abah dan mama kau..jangan jadi degil macam paman ko sorang ni..orang suruh belajar, yang dia tahu Facebook dan Blogging..tu pun kira ok la daripada paman pergi dangdut ke, racing beskal ke..kan Qebal kan?

tu, nenek dah belikan motor tu, ko bawak elok-elok tau..jangan lumba haram dengan abang Nufail n kak Naurah..walaupun ko tu lagi besar daripada kak naurah, tapi dia lagi expert tau dalam bab-bab ni..jangan la ko modified motor tu..baru sehari nenek beli, ko dah cabut tempat duduk motor tu..adoi..

---> Iqbal atau nama manjanye, Qebal, lahir pada 17/4/2010 di Hospital Besar Melaka..anak sulung kakak keduaku, Isdayanti Jamaludin ini lahir dalam keadaan normal..dia merupakan cucu ketiga mak dan abah..telatah nakal dan lucunya membuatkan seri keluarga kami bertambah..suka mengacau orang yang sedang tidur..(ada satu petang tu, waktu atuk ngah tidur, dia gi gigit janggut atuk..terbangun atuk..) dia juga suka mengamuk dan menjerit sekiranya diganggu..badan yang sasa mewarisi ibu dan ayahnya..ayahnya berasal dari terengganu..kiranya, si Qebal ni mempunyai perkaitan negeri yang cukup banyak (kedah+selangor+terengganu+jawa+melaka+negeri sembilan)

dia juga seorang lelaki yang mewarisi senyuman manis ibunya kerana lesung pipit yang dalam di kedua-dua belah pipinya..ganas mukanya apabila masam..namun apabila tersenyum, menjadi seperti lelaki jambu..(yang ni mewarisi bakat ayahnya)

sampai tu dulu untuk entry kali ini..Qebal, jaga mama ngan abah elok-elok ye..belajar rajin-rajin..paman rindu sama ko..hoho..

paman,jangan lupa bawak kad keselamatan dan kad pelajar esok ye..

Assalamualaikum..entry buat anak buahku..01:13

KHAT

Perjalanan ini, terasa sangat menyedihkan..
sayang engkau tak duduk, di sampingku kawan..
banyak cerita, yang mestinya kau saksikan..
di tanah kering berbatuan..

lagu dendangan Ebiet G. Ade bermain-main di bibir..sekujur tubuh berbaju nike merah tertiarap di bilik hujung aras 3..letih..kipas diputar semaksima mungkin..Asus A42J dikeluarkan dari beg..hari-hari minggu begini sahajalah dapat aku luangkan masa untuk mencoret sesuatu di laman ini..letih, memang letih..eye bag semakin menebal..tiada celak hitam aku coret di bawah kontur mata, namun hitamnya mengalahkan orang bersolek..itu semuanya gara-gara tidur yang kurang..

baiklah..hari ini aku nak bercerita mengenai pengalaman paling berharga sepanjang 20 tahun aku hidup..tak lain dan tak bukan adalah, Bengkel Kreatif Seni Khat..bengkel khat?aku mana pandai tulis khat?pastinya soalan pertama yang terpacul keluar dari mulut sesiapa sahaja apabila mendengar bengkel ini, termasuklah aku..tetapi setelah join bengkel ini, aku dapat rasa sesuatu yang berbeza..rasa yang tak dapat digambarkan dengan kata-kata, tetapi dapat diluahkan dengan penghasilan..

di sini, Akmal Poland selaku AJK persiapan tempat memohon maaf sekiranya terdapat kekurangan yang mengganggu kelancaran program..cadangnya nak buat kat dewan besar, tapi ada orang guna..dapat bilik tarannum je..kira boleh la tu ye??main tekap-tekap, potong, ukir..memang meletihkan..tapi selepas hasilnya dapat dilihat, hilang kepenatan, gembira datang menjelma, excited kembali bertandang..

dan akhirnya..pemenang tempat pertama bagi kategori "alwahnu"adalah..jeng3..dapatla epal merah, oren, buku nota dan pen..syukur sangat2..tak ada hadiah pon tak apa sebenarnya..dah cukup happy dah ni..(epal ni kacuk dengan jambu ke??nape bile makan rasa jambu je??)

Nasib baik aku tak ke Paroi untuk tournament Petanque semalam..kalau tak, aku tak akan dapat pengalaman macam ni..walaupun ada sedikit masalah sepanjang program berlangsung, tapi dapat jugak diselesaikan akhirnya..mula-mula bengang jugak sebab spray dah habis..nasib baik PERSIS banyak duit..dapat beli spray banyak-banyak lepas tu..

bengkel ini jugak mengajar aku erti kerjasama, kesabaran, toleransi, tolak ansur dan mempertingkat komunikasi..kerjasama semua AJK sangat mantap!! syabas diucapkan..nampak kuat ukhuwah tu..lagi-lagi bila makan roti dengan tuna kan??sape punye roti tu, terima kasih diucapkan..bila perut dah lapar tahap gaban, orang pon aku telan..nasib baik ada roti..pemilik roti ni dah selamatkan nyawa orang nampaknya..

dah, mau tido kejap..sangat penat..tadi main futsal kat padang IPIS..assalamualaikum..

Masalah..lari atau hadapi

berada dalam keadaan separuh sedar dan tidak..assignment SBE/PBS berselerakkan dalam folder EDU 3102..aku tinggalkan dahulu kerja-kerja ini demi mencari kembali ketenangan diri..bilik Hafiz kelasku menjadi tempat tujuan..kebetulan ada Hafiz Zakaria di situ..perkongsian maklumat dan ilmu yang tidak formal berlaku dalam masa beberapa minit..selang beberapa minit, Razi pula datang bertandang..berkain pelikat coklat senteng ke betis..hehe..hilang segala rasa serabut yang bermain dalam fikiran..

seindah mawar berduri..entah macam mana boleh aku jumpa novel ni..Scribd jadi puncanya..pertama kali agaknya aku mampu baca novel melebihi 20 muka surat..satu pencapaian baru bagi aku..boleh buat kenduri doa selamat menyambut menantu macam ni..menantu?perangai macam budak-budak, ada hati nak ada bini..sudah-sudahla fikir pasal kawen..sampai masa datang juga..kalau yakin dengan ketentuan Ilahi, apa yang dirancang mesti tak jadi persoalan..ini tidak..ada yang sampai sanggup keluar berdating kononnya cinta sehidup semati..dating tu tak salah..tapi yang salah bila ada tanggapan yang dating tu salah..(sekali lagi pengaruh Hantu Kak Limah di situ) apa yang penting sekarang, mantapkan dulu ilmu tu (peringatan buat aku!)  baru lancar hubungan rumah tangga..

rumah dan tangga..sebut pasal rumah, terus teringat rumah putih di hujung blok 14, felda palong 8 tu..apa khabar mak abah kat sana? mak, anggur tu kalau dah masak, mak bagi tau ea? amal nak merasa jugak..masam pon masam la..asalkan ada..strawberry hari tu dah nampak buah belum?? harap-harap yang tu pon dapatla merasa..lepas ni nak bawak salah satu pokok yang ada kat kawasan rumah aku ni ke maktab..letak dalam bilik..bagi tambah hijau bilik yang dah sedia hijau ni..agak-agak nak bawak pokok apa? kaktus? xnak..berduri.. keembung? ko ingat ni eksperimen sains sekolah rendah ke? mawar??haish..susah nak jaga..bawak bunga dahlia la..lawa pon lawa..

sekarang ni, macam-macam masalah dan persoalan timbul dalam diri aku..selagi manusia tu bergelar manusia, kita xkan dapat lari daripada masalah..am i right? yup..nak selesaikan masalah bukan kena lari..sebab lari tu sebenarnya mewujudkan lagi 4 masalah yang lain..contoh? datang lambat ke kuliah..lalu depan blok a, ada CMZ..nak lari ke tidak??kalau x lari, kena marah..lari jela kan?? ok,pada mereka yang lari, ingat..anda dah create 4 masalah tambahan..anda selamat daripada 'dikuliah', tapi anda terlambat datang ke kuliah..anda lari daripada beliau, baju anda berpeluh..anda balik bilik tukar baju, warden jumpe, masalah..kehadiran kosong dalam buku rekod kehadiran, masalah..kenapa aku tahu semua ni? yup..kerana aku lah orang yang melakonkan watak dalam cerita ini..tapi tu semua cerita lama..zaman jahiliyyah dulu..

jadi, macam mana nak selesaikan masalah? terjun dari aras 4 kolej kediaman? lari ulang-alik dari bukit rumah CMZ ke asrama Blok B berganti-ganti? buat khat di atas acrylic board?(promosi sempena bengkel khat 16hb ni) atau pun kembali kepada yang memberi masalah itu sendiri? tepuk dada, tanya di mana beradanya hati kita..bila fikir balik, aku nak sangat hati yang dulu..hati yang sentiasa ada masa pada Dia, meskipun masanya sedikit cuma..sungguh..kerana sekarang ini, diri aku ini sendiri sudah banyak terlalai dengan dosa dan fitnah dunia..aku amat perlukan sahabat-sahabat yang dapat memberi peringatan terus menerus kat aku,supaya aku jadi sahabat seperti mereka. ajari aku apa yang engkau orang tahu, meski ilmu itu sepatah perkataan.

                            12hb- IPG Kampus Perempuan Melayu Melaka
                            14hb- Tazkirah after zuhur: "Mencari Pasangan", Simulasi Majlis Gerko
                            15hb- Explorace
                            16hb- KHAT
                            17hb- Futsal

setiap hari ada saje aktivitinya..ikutkan 16 dan 17 ni ada open Petanque kat Paroi..Puan Rabiah baru je bagitau tadi..main triple..hajat hati memang nak main tapi...bila kita dah berjanji, tak kan nak mungkiri kan? dahulukan mana yang dulu..itu prinsip yang aku pegang..kalau dah janji dengan seseorang tu, tetap dengan janji tu, walaupun yang seterusnya mungkin lebih baik, tapi pilihan pertama selalunya berkesan di hati..contohnye? lu pikirla sendiri..assalamualaikum..

02:39..esok ke Melaka.

Pagi Yang Sama, Diri Yang Lain

pagi ini sama sahaja seperti pagi-pagi yang lain. cuma hari ini agak lewat sedarnya. mungkin sebab katil yang ini tidak sama dengan katil di bilikku di sana. tambahan pula kepulangan ke rumah yang agak lewat malam tadi membuatkan mata dan tubuhku terasa benar-benar penat dan lesu.

pagi ini tidak sama iklimnya dengan pagi-pagi yang lain. kabus tebal menghiasi perkarangan rumah berwarna putih hujung blok itu. cukup mengasyikkan. segala masalah bagai tiada apabila jasad berada di sini. aku mendekati pepohon anggur yang sudah menampakkan gugus-gugus hijau buah menanti masa berubah ungu. ada 11 semuanya. aku harap bila aku pulang lain kali nanti, masih ada saki-baki buat diriku. aku tinggalkan pepohon subur yang melingkari tiang garaj kereta.

wah..sudah nampak bunganya..bila agaknya mahu berbuah ni?? kali ini aku ke kawasan yang dihiasi deretan pasu merah tertanam pokok strawberry..bunga berwarna putih kekuningan sudah cukup mengujakan aku. memang sejak kecil lagu aku mengimpikan suasana yang begini. rumah yang dikelilingi pepohonan hijau merimbun, dihiasi pula dengan jambangan bunga pelbagai warna..kali ini ditambah pula serinya dengan pohon buah yang jarang dapat aku rasa buahnya dulu..

kicauan burung, deruan air dari kolam buatan cukup merehatkan fikiran. suasana yang tidak dapat aku rasa bila berada di Bandar Baru Bangi. sungguh..tidak perlu belanja yang mahal untuk ke spa menenangkan fikiran. cukuplah wajah mak abah dan adik beradik pemberi ilham pencetus senyuman buat diri yang semakin gersang dengan senyuman manis sejak kebelakangan ini. bukan niat untuk menyombong diri mahu pun menidakkan kehadiran sesiapa dalam hidup ini, malah dengan kehadiran insan-insan seperti mereka inilah sebenarnya yang aku harapkan menjadi penghibur hati..tapi, berilah aku sedikit ruang untuk aku memuhasabah diri..menyendiri menghitung hari, berkira-kira hari berbaki..ampun dan maaf buat mereka yang terasa atas ketelanjuran lisan berbicara, keterlebihan perlakuan serta keterhasadan hati mengiri..

masih mengumpul kekuatan..insyaallah, kalau diri ini sudah dapat kekuatan yang diperlukan, misi yang satu aku tunaikan..ini bukan semata-mata soal perasaan..tetapi melibatkan perancangan masa depan..salah dan silap didahulukan andai diri ini ada melukakan..meski ramai aku temui, yang satu pasti ada di hati..

PolandDiRumah..11:23

Saya Baik-baik Saja..

"Akmal, awak ok tak ni?" bukan seorang dua yang bertanya..tiga dan lebih rasanya..aku pun tidak tahu apa puncanya..mungkin dek kerana raut wajah mendatangkan curiga..apakah sedih atau gembira..bukan simpati yang aku pinta, mahupun perhatian dari mereka..cukuplah sekadar sapaan mesra menjengah pagi memancar suria hingga senja menjelma..

mungkin ada wajarnya mereka berkata begitu..sehebat mana pun aktor yang memegang Oscar sekalipun, jika perlu berlakon di alam realiti, mereka pastinya gagal..apatah lagi aku..seorang insan yang dirinya hidup di pinggiran cuma..raut wajah terukir senyuman..namun senyuman itu ada kelainan dengan yang dulu..

aku bukan insan yang mengeluh dengan tugasan yang datang menjelma..bukan jua insan yang menagih simpati insan lain untuk bersama berkongsi rasa..kerana bagi aku tiada gunanya semua itu jika diri ini kembali menjadi mangsa..menjadi bahan umpatan cerca manusia..tak..tak..bukan aku yang menjadi mangsa..cuma berpandu pengalaman teman dan rakan..aku mahu elakkan hal seperti ini terjadi padaku..

aku bukanlah orang yang suka menyepi diri..kalau boleh aku mahu kenal semua..biar pengalaman hidup mereka menjadi pengalaman untuk aku hidup..yang pahit dapat aku teladani, yang baik dapat aku contohi..orang yang bijak adalah mereka yang belajar daripada pengalaman orang lain, bukan diri sendiri..itu yang harus kita fahami..

mujurlah taktala aku di ambang kejatuhan jati dan semangat diri, ada rakan-rakan dan teman yang menemani..mengirim kata-kata semangat pada diriku, mengajar aku erti ketabahan dan kesabaran..terima kasih rakan,sahabat juga teman..jika bukan kerana kalian, aku yang berdiri ini pastinya condong menanti jatuh tersembam ke bumi..kayu yang tegak berdiri itu pastinya akan tumbang dimamah zaman..jika bukan kerana alam, anai-anai pasti menjelma..apa pun caranya, tujuannya tetap sama..menamat riwayat sang raja durhaka..

adehh..mengarut pulak malam-malam ni..macam mana boleh sampai anai-anai pulak tu? ok, daripada layan aku, baik korang g tido nu..xnak tido??xnak xpe..biar aku yang tido..selamat malam dunia..pertemuan kita tidak akan kekal lama..jika ada lagi bukaan mataku di pagi hari menjelma, adalah..jika tiada, ampun dan maaf aku pinta..hutang-hutang pun tak sempat bayar..mintak halal dunia akhirat..assalamualaikum, salam satu agama..

withLove..1:48

Ada Hikmahnya


mutiarakata1
Alhamdulillah..segala yang dihadapi kini dalam fasa penyelesaian..susah rupanya nak jadi pemimpin ni..tambahan pulak bila kita ni bergelar pelajar..lepas satu, datang lagi dua tugasan..belum siap assignment, HEP panggil..baru nak on laptop, penyelia asrama call..huhu..sabor jela..tapi aku redha..itulah jalan yang aku pilih..jalan yang orang lain tak nak lalu, tapi aku redah..berani x berani jugak la..tapi jujur aku cakap, sejak jadi JPP ni, aku lebih matang dalam memandang sesuatu masalah itu..kalau dulu akulah yang sering persoalkan pemimpin..tapi bila dah jadi pemimpin, baru aku tahu perkara yang sebetulnya..

pemikiran macam inilah yang kalau boleh xpatot ada dalam diri kita sebenarnya..aku juga pernah merasa..awal-awal dulu agak terasa bila ada yang persoalkan kerja aku..tapi sekarang aku pekakkan telinga je..jangan sampai aku hilang sabar dah la ye..aku kunci pintu bilik ko nanti..hoho..kejam sungguh..bilik pon dah tak terurus dah ni..pagi, g kelas sampai asar..balik bilik, turun men futsal sampai maghrib..sambung g masjid sampai isya'..pastu meeting sampai kul 12..then terus tido..sorila bilik..esok aku jadikan ko istana paling indah ye..

mutiarakata2
Allah tidak membebani seseorang melainkan
sesuai dengan kesanggupannya, Ia mendapat
pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya
dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang
dikerjakannya. (Al-Baqarah : 286) .

semakin banyak masalah yang dihadapi, semakin cerah peluang mematangkan diri..berfikirlah positif terhadap pelbagai masalah yang melanda kita..macam ustaz pulak aku ni..eh,memang ustaz pon..dalm proses transformasi je lagi..cuma ambil masa sikit nak sesuaikan diri..yup, Allah xkan uji aku melebihi apa yang aku mampu..aku kena pegang benda ni.."sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar"..sabar..mudah untuk disebut, sukar untuk dipraktik..setakat mana aku mampu bersabar? umpatan orang, caci maki pasti berbalas yang sama..mengapa aku langsung tidak pernah terfikir untuk mendoakan kesejahteraan orang itu agar dia berubah dan menyesali apa yang telah dilakukan padaku? semuanya berpunca dari hati yang kotor penuh dengki..hati yang tiada nilai memaafi..hati yang penuh ego dan iri hati..moga kita dijauhkan daripada sifat yang merugikan ini..


segala permasalahan jika dihadapi dengan penuh sabar, pasti kejayaan yang menanti..aku yakin dengan kesabaran, aku pasti memperoleh kejayaan suatu hari nanti..jika ujian sekecil ini tidak dapat aku atasi, bagaimana mungkin aku dapat membimbing isteri dan anak-anakku suatu hari nanti? bagaimana pula tanggungjawab aku dengan keluargaku? pada ibuku, abah, kakak, abang dan adik perempuanku..apakah sumbangan yang telah aku berikan pada mereka? lelaki itu di belakangnya ada tiga orang wanita yang perlu dijaga..anak perempuannya, saudara perempuannya, dan isterinya..jika salah satu daripada mereka ini tidak dijaga dengan baik, pertanyaan Allah terhadap mereka pasti beralih kepada aku..

belum sempat dijawab, muncul pula persoalan tentang ibuku..apakah sudah aku laksana tanggungjawab seorang anak dengan penuh sempurna?? barangkali hibanya hati seorang ibu mengatasi kegembiraan sewaktu membesarkan aku..ibu itu hatinya amat sensitif..sedikit terguris tanpa maaf dipinta, cukup untuk membawa kita ke neraka..nauzubillah..sesungguhnya neraka itu adalah seburuk-buruk tempat yang pernah dicipta..tiada jaminan untuk kita lari daripadanya..teringat ceramah ustaz Hamid malam Isnin hari tu..kita tidak akan masuk syurga dengan amalan yang kita ada, tapi kita masuk syurga disebabkan rahmat yang Allah beri pada kita..jika dihitungkan amalan kita sejak lahir hingga kini, tidak mampu pun untuk membayar nikmat-nikmat yang Allah beri pada kita, walaupun cuma indera mata dan helaan nafas..moga kita tergolong dalam orang-orang yang bersyukur..

cukup sampai di sini dahulu..semoga kita menjadi insan yang sentiasa mendapat rahmat-Nya..

transformasi mengubah persepsi..Assalamualaikum..

There’s a Hole in my Sidewalk

by Portia Nelson
Chapter 1.
I walk down the street.
There is a deep hole in the sidewalk.
I fall in.
I am lost…
I am helpless.
It isn’t my fault.
It takes forever to find a way out.
Chapter 2.
I walk down the same street.
There is a deep hole in the sidewalk.
I pretend I don’t see it.
I fall in again.
I cant believe I am in this same place.
But it isn’t my fault.
It still takes a long time to get out.
Chapter 3.
I walk down the same street.
There is a deep hole in the sidewalk.
I see it is there.
I still fall in… its a habit.
But, my eyes are open.
I know where I am.
It is my fault.
I get out immediately.
Chapter 4.
I walk down the same street.
There is a deep hole in the sidewalk.
I walk around it.
Chapter 5.
I walk down another street.

 Poem yang membawa makna yang mendalam dalam diri aku ketika ini.

Tanda-Tanda Lelaki SOLEH

Tanda - Tanda Lelaki SOLEH:
1. Selalu Istiqomah beribadah.
2. Solat tepat waktu
3. Senang berjama'ah di Masjid
4. Bagus bacaan Al-Qur'annya
5. Wajahnya nyaman ditatap karena dawaamul Wudhu'
6. Rendah hati
7. Perhatian
8. Dermawan
9. Sopan santun
10. Tidak menatap bukan Mahromnya
11. Lebih banyak merunduk saat berbicara
12. Rapi Bersih dan Wangi
13. Punya Karisma
14. "wara" Sangat Taat dan
15. Dia tidak akan menyentuhmu wahai wanita kecuali setelah halal.

Kahwin dan MQA

selesai sudah majlis sambutan meraikan pengantin di rumah jiran..agak kepenatan sedikit dek kerana hulu ke hilir aku berjalan, mencari pinggan dan cawan..semangat gotong-royong di Felda tidak dapat ditandingi oleh mana-mana kawasan di Malaysia ini. Sungguh aku katakan. bermula dengan khemah,masak,sambut tetamu hinggalah tugasan membasuh..semua dilakukan bersama-sama oleh ahli blok..muafakat membawa berkat, itu resipi tradisi hidup dirahmati..

petang ini akan bergerak pulang ke Bangi pula..setelah dua minggu bercuti, akhirnya kelas menjengah kembali..bermulalah kembali musim assignment dan menjenguk library..mak cik photostat tersenyum lebar pabila ada pelajar yang datang menyinggah..paling kurang photostat sehelai dua pun dah dikira lumayan..paling kurang..bulan pertama sahaja, kelas aku sudah membelanjakan hampir RM 1000 bagi tujuan photostat ini..semuanya gara-gara MQA..mentang-mentanglah yuran tiada, elaun pula dibayar..duit diminta tanpa ditanya..entah apa gunanya buku yang dibeli jika pakainya cuma sekali dua..

Itu belum dikira wang photostat yang bagi aku satu pembaziran telah berlaku..zaman dunia di hujung jari, semua sudah dapat menggunakan komputer..bukankah sama sahaja apa yang ada pada soft dan hard copynya?? aduh..

sudah..tak mahu cerita lagi..ada pula ditahan ISA nanti..dituduh aku pengkhianat ibu pertiwi..bukan niat membangga diri, menyata yang betul hanya diri ini..cuma berkata apa yang dirasa hati..

ok,tidor jom..hujan gitu..

*Assalamualaikum..petang ini Akmal Poland akan bertolak pulang selepas asar bersama abangnya..doakan keselamatan kami berdua sepanjang perjalanan ini ye..jika ada silap dan salah baik yang sengaja atau yang tidak, 20 jari dihulur tanda maaf dipinta..manalah tahu ini entry yang terakhir..tak ada lah rasa terkilan sangat..Adios!! (^_^)V

Anak, Suami, Bapa

mentari jingga di ufuk timur mula menampakkan susuk tubuh sferanya..kicauan unggas dan kokokkan sang jalak mula kedengaran menggantikan gemersik cengkerik yang mula hilang merdunya di awal pagi..cempedak goreng dan nescafe panas jadi santapan di pagi nan dingin..dari rumah papan berwarna putih ini terdengar juga suara kanak-kanak kegirangan bersama rakannya..cucu jiran barangkali..

Asus A42J yang baru dibeli tidak sampai 2 bulan itu aku kuak..kalau bukan kerana tugasan yang melambak banyak, tidak akan aku beli laptop ini..namun aku dapat berbangga kerana selama 3 semester aku mampu bertahan tanpa makhluk yang bergelar laptop..papan kekunci terus ditaip mencoret sesuatu dalam laman sesawang ini..entah apa yang hendak dingomel di pagi ini..

Mak awal-awal lagi dah keluar ke rumah jiran..rewang katanya..kagum dengan ketabahan insan bergelar wanita..meski wanita itu dikata lemah pada zahirnya, namun hati cekal memaksi..apatah lagi apabila wanita itu sudah bergelar isteri suami dan ibu buat anak-anak..menjalankan tanggungjawab sebagai seorang hamba pada Illahi, isteri, ibu, anak, adik dan kakak barangkali pada satu-satu masa..besar tanggungjawabnya..masa perlu diurus sebaiknya..namun sedikit keluh pun tidak terbit dari bibir merah tua seorang ibu yang ku panggil emak..

Terus terlintas dalam benak fikiranku akan satu persoalan..bagaimana pula hidup bergelar seorang suami..sebagai bapa dan suami seorang(dua, tiga empat orang mungkin?) isteri pasti berat tanggungjawabnya..jika isteri perlu taat pada suami, suami pula perlu taat pada ibunya..dan dalam masa yang sama mampu membuat isterinya bahagia..indahnya hidup berkeluarga..diserikan pula rengekkan anak kecil taktala baru menimang cahaya mata pertama..satu anugerah tidak ternilai harganya..mengurus organisasi bergelar keluarga bukan seperti mengurus kolej kediaman IPG KPI..meski kecil pada jumlahnya, namun besar cabarannya..apatah lagi mendidik anak dalam dunia hari ini yang anasir media massa jadi gurunya..artis-artis jadi idola, maksiat dilaku merata..sungguh merisaukan..

Ilmu menjadi manusia perlu dituntut semaksimanya di sini..bagaimana dapat aku lahirkan anak yang terdidik jika aku sendiri belum dapat mendidik..aku perlu banyak belajar..baik ilmu dunia mahupun akhirat..moga apa yang dicita menjadi nyata..

*saje ngomel pagi-pagi ni..jangan layan sangat la ye.. (^_^")

RumahkuBukanRumahGaban..0831..

HARI KETUJUH (Last Day)



biarkan gambar berbicara..

Gunung Ledang