Lebuhraya Ke Sana

Perjalanan mencari erti sebenar hidup kadangkala buat kita letih..perjalanan yang terlalu panjang sebenarnya..terlalu banyak persimpangan dan perhentian yang kadangkala membuat kita alpa erti sebenar perjalanan ini..

Perjalanan hidup mencari mati..pengakhirannya bukan jalan mati..tetapi kita diberi pilihan memilih dua persimpangan..di kanan jalannya berduri..Floranya berduri faunanya berbisa..namun di penghujung jalan itu sebuah destinasi bahagia yang abadi..destinasi menghilang bisa mencipta bahagia..

Di kiri pula jalannya singkat dan luas..tanahnya dihiasi permata..dindingnya dihias emas berkilauan..langitnya dihias cahaya bergemerlapan..namun semakin jauh ditempuhi, permata bertukar kaca..emas bertukar karat..cahaya menjadi malap..dan semakin malap..destinasi ditujui kelam dan suram..barulah kita sedar semua keindahan hanyalah mainan silap mata..tiada jalan berpatah kembali..

Bagaimana dan ke mana harus kita tujui? kadang kala keperitan itu membuatkan kita kecewa dengan hidup..apabila akal mula dikuasai nafsu, hati mula diselaputi bayang hitam dosa..

Hidup perlu diteruskan..hadapi hidup dengan penuh kesyukuran..usah terlalu mementingkan diri sendiri..perjalanan meniti hari perlu dilalui dengan penuh keriangan, bukan kedukaan seperti ramai yang kita lakukan..namun lebuhraya banyak perhentiannya..jangan berhenti terlalu lama menganggap malam itu masih muda..jangan kita menunggu senja kerana entah malapetaka apa yang akan menanti sepanjang perjalanan nanti..

salam sayang, salam muhasabah diri.

Assalamualaikum..

8 comments:

cit4 said...

entry yang bagus!

Cahaya Senja said...

hehe..saje2 :)

cit4 said...

its come from yr heart right?

peningkatan yang bagus dlm tarbiyah. :)

sujah said...

insaf....

Cahaya Senja said...

cit4..of coz..memerlukan kekuatan..nak kena kumpul mulai skrg.. :)

Cahaya Senja said...

sujah..sama2 memuhasabah diri ;)

cit4 said...

insyaAllah. start la dari sekarang. bermatlamatkan yang betul..niatkan yang benar.. moga dipermudahkan urusan.

Cahaya Senja said...

inshaallah..amin.. :)