Ada Hikmahnya


mutiarakata1
Alhamdulillah..segala yang dihadapi kini dalam fasa penyelesaian..susah rupanya nak jadi pemimpin ni..tambahan pulak bila kita ni bergelar pelajar..lepas satu, datang lagi dua tugasan..belum siap assignment, HEP panggil..baru nak on laptop, penyelia asrama call..huhu..sabor jela..tapi aku redha..itulah jalan yang aku pilih..jalan yang orang lain tak nak lalu, tapi aku redah..berani x berani jugak la..tapi jujur aku cakap, sejak jadi JPP ni, aku lebih matang dalam memandang sesuatu masalah itu..kalau dulu akulah yang sering persoalkan pemimpin..tapi bila dah jadi pemimpin, baru aku tahu perkara yang sebetulnya..

pemikiran macam inilah yang kalau boleh xpatot ada dalam diri kita sebenarnya..aku juga pernah merasa..awal-awal dulu agak terasa bila ada yang persoalkan kerja aku..tapi sekarang aku pekakkan telinga je..jangan sampai aku hilang sabar dah la ye..aku kunci pintu bilik ko nanti..hoho..kejam sungguh..bilik pon dah tak terurus dah ni..pagi, g kelas sampai asar..balik bilik, turun men futsal sampai maghrib..sambung g masjid sampai isya'..pastu meeting sampai kul 12..then terus tido..sorila bilik..esok aku jadikan ko istana paling indah ye..

mutiarakata2
Allah tidak membebani seseorang melainkan
sesuai dengan kesanggupannya, Ia mendapat
pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya
dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang
dikerjakannya. (Al-Baqarah : 286) .

semakin banyak masalah yang dihadapi, semakin cerah peluang mematangkan diri..berfikirlah positif terhadap pelbagai masalah yang melanda kita..macam ustaz pulak aku ni..eh,memang ustaz pon..dalm proses transformasi je lagi..cuma ambil masa sikit nak sesuaikan diri..yup, Allah xkan uji aku melebihi apa yang aku mampu..aku kena pegang benda ni.."sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar"..sabar..mudah untuk disebut, sukar untuk dipraktik..setakat mana aku mampu bersabar? umpatan orang, caci maki pasti berbalas yang sama..mengapa aku langsung tidak pernah terfikir untuk mendoakan kesejahteraan orang itu agar dia berubah dan menyesali apa yang telah dilakukan padaku? semuanya berpunca dari hati yang kotor penuh dengki..hati yang tiada nilai memaafi..hati yang penuh ego dan iri hati..moga kita dijauhkan daripada sifat yang merugikan ini..


segala permasalahan jika dihadapi dengan penuh sabar, pasti kejayaan yang menanti..aku yakin dengan kesabaran, aku pasti memperoleh kejayaan suatu hari nanti..jika ujian sekecil ini tidak dapat aku atasi, bagaimana mungkin aku dapat membimbing isteri dan anak-anakku suatu hari nanti? bagaimana pula tanggungjawab aku dengan keluargaku? pada ibuku, abah, kakak, abang dan adik perempuanku..apakah sumbangan yang telah aku berikan pada mereka? lelaki itu di belakangnya ada tiga orang wanita yang perlu dijaga..anak perempuannya, saudara perempuannya, dan isterinya..jika salah satu daripada mereka ini tidak dijaga dengan baik, pertanyaan Allah terhadap mereka pasti beralih kepada aku..

belum sempat dijawab, muncul pula persoalan tentang ibuku..apakah sudah aku laksana tanggungjawab seorang anak dengan penuh sempurna?? barangkali hibanya hati seorang ibu mengatasi kegembiraan sewaktu membesarkan aku..ibu itu hatinya amat sensitif..sedikit terguris tanpa maaf dipinta, cukup untuk membawa kita ke neraka..nauzubillah..sesungguhnya neraka itu adalah seburuk-buruk tempat yang pernah dicipta..tiada jaminan untuk kita lari daripadanya..teringat ceramah ustaz Hamid malam Isnin hari tu..kita tidak akan masuk syurga dengan amalan yang kita ada, tapi kita masuk syurga disebabkan rahmat yang Allah beri pada kita..jika dihitungkan amalan kita sejak lahir hingga kini, tidak mampu pun untuk membayar nikmat-nikmat yang Allah beri pada kita, walaupun cuma indera mata dan helaan nafas..moga kita tergolong dalam orang-orang yang bersyukur..

cukup sampai di sini dahulu..semoga kita menjadi insan yang sentiasa mendapat rahmat-Nya..

transformasi mengubah persepsi..Assalamualaikum..

4 comments:

awanPink said...

"Dunia ini tiada jaminan melainkan satu peluang",
jdkn amanah yg akmal pikul skrg sbgai 1pluang utk mnjd lbh baik(bkn ckp kamu xbaik eh)haha..
renungkn..dan slmt berAMAL

Cahaya Senja said...

hmm..insyaallah..tenkiu awanpink.. :)

hati ini said...

chayok2! semoga transformasi itu berterusan. menantikan ostat yang akan lahir~

Cahaya Senja said...

amin..doa yg dimakbulkan adalah doa rakan2 yg kita sendiri tidak tahu..doakan saya ye.. :)