Aku punya cita

"Amal dah besar nanti nak jadi Engineer!!" teringat kata kenangan perihal cita-cita..meski kecil pada usia, namun besar citanya..kanak-kanak kecil itu tidak mengetahui gerangan apakah engineer itu..cuma yang pastinya, kelibat lelaki bertopi kuning dan berkasut panjang, dengan comot kesan garisan gris di kemeja berkolar putih menjadi bahan imaginasinya..mulai saat itu lelaki kecil tadi bertekad untuk dewasa bersama citanya -menjadi jurutera..

Remote control car, boat, bayblade..semua permainan berunsurkan gear menjadi gilaan kanak-kanak kecil itu..dia begitu obses terhadap citanya..habis semua permainannya diservis..

Masa berganti masa, lelaki kecil sudah remaja..penentu cita tiba masanya,pengharap cita peroleh berita..lelaki itu beroleh 4 tawaran berbeza dalam jurusan yang sama..kecuali yang keempat..

Kini remaja berganjak dewasa..cita yang lama sudah dilupa,cita yang baru berkunjung tiba..remaja memilih dewasa bersama cita yang berbeza..menjadi seorang pendidik sasaran utama..meski hati masih berbunga pada cita yang lama, cita yang baru jadi mahkota jiwa..

Hari ini aku berdiri di sini..tanpa dipaksa oleh sesiapa..aku bersyukur kerana dipertemukan cita yang sempurna..IPG KPI..di sini lahirnya cita, di sini jualah cambahnya cinta..

mood:ada sesuatu di balik senyuman

12:17

0 comments: