Fuhh..bersawang sudah

Selepas sekian lama menyepi, aku dating kembali..fuh2..penat buang sawang dalam blog ni..bukan sengaja xnak update blog..Cuma xberkesempatan je..

14 hari sudah berlalu dalam bulan Januari ini..sepanjang 14 hari ini jugalah macam-macam perkara terjadi pada diriku..

Hari pertama aku sampai maktab selepas lama bercuti adalah Ahad..perkara pertama yang aku fikirkan untuk esok adalah “nak makan apa”..almaklumlah, elaun dapat lambat kan..jadi aku dan rumateku sudah siap dari awal-awal lagi..dapur letrik,periuk nasi,pembakar roti dan pelbagai perkakas eletrik lain sudah kami bawa bersama..masak apa?well..telur mata kerbau 3 rasa..hangit, masin, pahit..tu pun dah syukur sangat-sangat..anai-anai tu makan kayu je hari2..kita beruntung dapat nasi tau..

Hari pertama bergelar pelajar program ijazah sarjana muda(PISMP)..whoa..bangun dengan semangat..aku adalah antara yang terawal bangun Isnin tu..yup..terawal dalam bilik tu la..kalau kat blok tu antara yang nak kene tahan ngan CMZ la tu..apa salah aku pulak?aku xlambat k..budak2 ni je yang awal..xpe2..tahun ni kene datang awal skit..seminit dua pon ok la..

Minggu pertama ni aku rasa minggu yang special skit atas beberapa sebab..orang kata, kalau kita nak jadi gembira,kene gembirakan orang lain..untuk membuat orang lain gembira,kita perlu memberi ‘sesuatu’ kepada orang tu..harap2 gembira la ye..

Minggu kedua..ah..minggu ni lagi macam2..tapi yang paling menjadi perhatian students adalah Pilihanraya Kampus..nak pilih JPP..ntah macam mane last2 minute boleh terfikir nak masuk..xpe2..semangat Poland,semangat..

Selasa merupakan hari untuk bermanifestasi bagi calon2 JPP yang bertanding..fuh..selamat xde Venusians kat dewan Idris Marbawi tu..malu kot..then tibalah giliran aku berucap.. ”kerana dirimu begitu berharga”..manifesto yang aku bawa..ah,aku pon xtau maksud dia apa..

Sebenarnya jawatan ini bukanlah sesuatu medan mencari publisiti mahupun populariti..tetapi adalah amanah yang sangat berat untuk disandang oleh seseorang..tetapi selagi kita bergelar manusia, selagi itulah kita akan bergelar pemimpin kerana tujuan asal kita dijadikan adalah untuk itu..biar sebesar manapun amanah itu,kita perlu menanggungnya..

Dengan sokongan rakan-rakan,sahabat,dan teman yang ada, aku jadi semangat..tapi keputusannya,kita akan tahu kelak..menang kalah itu rezeki..masing-masing ada sebab tersendiri..

Haish..macam mane boleh citer politik pulak ni..ok..sekarang ni aku ngah study mengenai manusia..yup..bukan bedah orang la..tapi mengetahui cara kita berfikir..”Men are from Mars, Women are from Venus” 1st time aku bace buku English yang tebal camni..sebelum ni novel bukit kepong yang sekolah bagi tu pon aku bace synopsis dye je..nasib baik lulus pekse..

Ok,undur diri dulu..online kat library ni..orang lain sibuk dok pinjam buku, aku sibuk dok naip blog..doakan elaun ni aku dapat beli laptop..amin…

 salam sayang 15:07

4 comments:

Fiqah Alias said...

huhu..melangkah ke PISMP mmg agk culture shock bg fiqah jugak..papepon..gudluck yer..same2 la kite cube jd yg terbaik utk menjadi bakal2 guru yg terbaik..=)

Anonymous said...

hua...bakal JPP! terbaik la dik~ semangat2! aum~

Unknown said...

WAh..
ini dia bakal exco HELWI...
hehehehehehe :)

Cahaya Senja said...

fiqah: yup..sgt2 serabut awalnya..harap2 dpt sesuaikan diri kan..amin.. ;)

ano: tq2..amin..aum2!!roar!! ;p

fik: haha..helwi..mau jadi ajk nye x??