Sukan Asia dan aku

halo halo halo..Assalamulaikum dan salam 1 agama..sume sihat kah??bagus..kalau xsihat,mari kita sehatkan diri dengan bersukan..sukan? oh ye, sebut pasal sukan, sekarang ni memang panas isu ni. lagi panas daripada goreng pisang kat gerai depan maktab nuh..iye, xcaye..sape xtau memang xikut pekembangan la tuh..bukan isu Kagum IPIS la..ini pasal Sukan Asia yang kini sudah menghampiri pelabuhan tirainya..layan..


GUANGZHOU..
camne nak sebut name tempat ni?? guang-zo kah?? guano kah?? bukan2..guang-jao..

Banyak peristiwa pahit manis yang terjadi sepanjang penganjuran sukan asia kali ke 16 yang bertempat di Guangzhou ni..kat mane??China la..xkan kat Felda Palong 8 pulak..

Sasaran untuk temasya kali ini adalah sebanyak 9 pingat emas..yup..9..9 je??ok la tu 9..sikit sangat ke nampak??ko ingat ni kejohanan olahraga tahunan Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam ke?? ni sukan asia la..bukan calang-calang punye tahap..

Dipendekkan cerita..
Malaysia memang dah dapat capai apa yang kita target-9 emas..cuma yang berbezanya adalah acara yang berjaya memperolehinya itu..malang bagi skuad badminton apabila beregu serta perseorangan lelaki kita tewas di final apabila bertemu dengan Indonesia(beregu) dan China(single)..hilang 2 pingat emas..huhu..tapi nasib baik dapat cover apabila R Puvaneswaran dan juga Ku Jin Keat memenangi emas masing-masing dalam acara karate..

rasanya korang dah tau kot mane satu R puvaneswaran, mane satu Ku Jin Kieat??



Sementara itu, atlit lumba basikal negara kita, Azizul Hasni Awang ( menepati ramalan apabila memenangi emas..tahniah!!



"Hensem kan aku??"

"adoi!!jangan la ikat ketat2!!"


9 emas..kegembiraan yang jelas terpancar pada wajah kontijen Malaysia..tapi yang paling gembiranya sudah pasti, tidak lain dan tidak bukan melainkan skuad hoki negara..kenape??sebab, sepanjang penglibatan malaysia dalam sukan asia ni, ni lah first time kite dapat p final hoki ni..menangis2 mase lawan india hari tu..aku yg tengok pon macam nak nagis..huu..sekali tengok time final, kalah 0-2 ngan pakistan..mungkin sebab korang botakkan kepala dengan fesyen yang ala-ala anak jin tu agaknye punce kalah..haha..apa2 pun, tahniah!! kalian mencipta sejarah!! makin semangat aku nak main hoki pas ni..


kamera tidak perlu menggunakan flash kerana pantulan cahaya yang amat kuat


"Sejarah Tercipta" yeah!!


Bila tengok balik pencapaian hoki ni, aku terfikir..kalaulah bola sepak pon setanding pencapaian skuad hoki ni..tapi entah bila la kan??

Di sini, saya nak sampaikan ucapan tahniah saya kepada semua atlet malaysia yang berjaya, mahupun yang tidak berjaya menyumbangkan pingat untuk negara kita ini.

"Kepada atlet yang mempunyai blog dan membaca entry saya ini, sila lah follow2 blog pengembara senja ni. Blog ni best. Saya yakin anda tidak akan turun training lagi selepas ini apabila melayan blog kerana amalan memblog ini sangat berhantu. mereka yang benar-benar kuat jati dirinya sahaja yang tidak akan terpesong dengan dakyah-dakyah blog ini. sekian."

*lagi satu,buat mak saya. 

"mak, terima kasih sebab bagi kitorang menguasai TV 24 jam sehari bagi menyaksikan sukan ni. walaupun kadang-kadang mak merajuk, amal yakin mood mak akan kembali ok bile dapat ABC kat depan sekolah menengah tu. kan mak kan? i lap u mak!!"

0 comments: