Cari dan Jadi

Aaaaa.....menggila di malam hari..terase nak tulis sesuatu..rase down pulak tibe2..xtau kenape. try la bukak profile2 orang (ke profile orang2?) kat fb..belek punye belek sampaila kat propic sorg hambe ni..tgk gmbr2 dye..fb dye..mak aih..islamic gile..siap ade ayat2 dakwah lg..memang aku tabik spring la kat ko..

tupp2 terus terlintas kat fikiran aku -laki mcm korang ni kompom ramai orang suke kan..lagi2 mak bapak yg nak cari calon menantu wat anak dorang..bertuahnye korang..ngaji pandai, jadi imam boleh, ceramah power, khutbah jumaat rilek je..sape xsuke..perfect!!

habis membelek aku tekan butang "profile" kat belah atas kanan..aku tgk status2 die,post2 dye..hmm..jauh beza dgn laki td..banyak bende mengarut je..ahh..bengang..

***

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga) [Surah An Nur: 26]"

Message ni daripada nisa'..bile bace balik ayat ni, wat aku risau..risau la,sape xrisau..bayangkan kalau kite termasuk dlm golongan keji di atas..

nak cari yang soleh/solehah, memang susah..yup..SANGAT susah..nak2 zaman serba dedah ni...banyak kaca daripada permatanya..tapi try kite tengok balik ayat tu..kalau kite berusaha dengan sedaya upaya kita untuk mencari yg soleh/solehah, adakah kita akan jumpe ape yg kite cari tu kalau diri kita ni xsoleh/solehah?

aku bukan nak ceramah la..nak kongsi je ape yg aku bace..

jadi, misi untuk CARI pasangan yg baik ni, kena dimulakan dengan JADI pasangan yang baik dulu..kan2??aku tanye korang la..aku mane tau..tp ape yg aku bace cmtula dye ckp..yg selebihnya aku xingat..korg bace sendiri la nanti..

so, start sekarang kene tambah sikit daripada mencari, jadi mencari + menjadi..maknanya, kena mencari, dan kene mulakan langkah untuk menjadi..sesape yg dah ade tu, jage baik2 hubungan..termasuklah yg menulis ni..kalau ade la..

***


k,mata dah ngantuk..jom date jap g..Assalamualaikum..
rumah yg hujan.01:50.