KaTa OrAnG

nikmati hidup sehabis mungkin...
prinsip yang aku pegang selama ni.
tapi nikmat pon, ada batasnya..
selagi tak melampaui batas, kira on jela..

kali ini, aku nak bercakap soal pandangan manusia terhadap tingkah laku yang akan kita bincangkan selepas ini. stay tuned..

baiklah. pernahkah kita melakukan sesuatu perkara yang amat kita gemari dan kita rasakan perkara itu dapat memberikan kita kepuasan tanpa mengganggu hidup orang lain, tetapi kemudian perbuatan itu ditempelak serta diperkatakan dengan kata-kata sindiran lagi menyakitkan telinga yang mendengar serta memedihkan hati yang merasa?satu soalan yang agak panjang nampaknya. Dalam bahasa mudahnya, "cakap-cakap orang" terhadap diri kita la..

Aku yakin semua pernah mengalaminya. kadang-kadang kita sendiri pelik dengan orang macam ini. dari spesis apakah mereka ini?alien, predator atau mungkin spesis Darwin yang hampir pupus dari alam semesta ini? pasti ada sahaja perkara yang ingin disuarakan mengenai tingkah laku individu yang dirasakan bertentangan dengan 'fahaman' serta 'idealogi' yang mereka pegang selama ini.

Mengapa masih wujud mentaliti seperti ini dalam masyarakat yang kononnya diangkat sebagai masyarakat yang amat bertamadun sedangkan masyarakat yang bertamadun itu tidak lengkap definisinya sekiranya tidak disertai pemikiran yang terbuka serta berteraskan prinsip-prinsip keagamaan. Begitulah hakikatnya.

Sampai bila kita mampu bertahan?20 tahun lagi?jangan bermimpi di siang hari kerana pasti mimpi itu sekadar mimpi dan realitinya hanya dikecapi di malam hari. itu pun jika kita masih mampu terus hidup di sebelah pagi pada keesokan harinya.

Kerana itu bagi aku, aku tidak akan sekali-kali mempercayai orang di sekeliling aku dengan mudah sekali melainkan ahli keluargaku..kerana mereka inilah yang membentuk aku menjadi aku seperti hari ini. jika bukan mereka, pasti aku sudah menjadi mereka yang digelar 'sampah' oleh kita semua.

Pesanan aku..
lakukan apa yang anda ingin lakukan selagi anda mampu melakukannya. kerana satu hari nanti, anda akan menyesal dengan apa yang tidak sempat anda lakukan dek kerana terlalu memikirkan "cakap orang" dalam masyarakat kita hari ini.

kepada mereka yang gemar mengkritik diri orang lain, tiada apa yang aku ingin sampaikan kecuali satu-
"kalian boleh katakan apa sahaja selagi mana kalian masih dapat memperkatakannya menggunakan mulut kalian. kalian harus ingat pada satu masa nanti mulut yang kalian miliki sekarang akan dikunci. kalian tidak mampu berkata apa-apa  melainkan dengan menggunakan kaki,tangan serta penglihatan kalian. jika hari itu tiba kelak, kalian carilah aku di celahan jutaan umat manusia di tengah mentari yang terik di sebuah daerah yang tandus berpasir yang harinya sudah dijanjikan kelak untuk meminta secebis ihsan dariku.jika saat itu kalian menyapaku sekadar dengan seukir senyuman,pasti akan aku balas dengan kemaafan..Aku janji(itu pun kalau kalian jumpa)."

sekian...

p/s: ingat ye 'kalian'

0 comments: