Erti Sebuah Kesengsaraan

Pagi Ahad yang syahdu..
ketika in mentari baru sahaja menyapa pagi di ufuk timur..
rumateku masih berselubung dengan selimut..menutupi kepalanya..
seram pon ada bila tengok..

Aku masih menguap..
mungkin dek kerana keletihan semalam masih belum hilang..
keletihan bermain petanque
yang menyaksikan satu rentetan perlawanan yang panjang...

Baiklah..pada kali ini kita akan sama-sama membicarakan mengenai "nikmat pada kesusahan"
wujudkah nikmat dalam kesengsaraan yang kita hadapi?
mungkin kita sering tertanya-tanya perihal ini. faktor pandangan atau persepsi seseorang yang menghadapi kesukaran itu sebenarnya menentukan sejauh mana kita bersyukur terhadap ujian yang menimpa diri.

Mungkin selama ini kita sering mengeluh dengan pelbagai masalah. Ingatlah, Allah tidak akan jadikan sesuatu perkara itu tanpa sebab.

Ketika kita mengeluh dek kerana panasnya mentari yang menimpa diri, Allah menciptakan redup untuk kita.. Kita berterima kasih pada redup yang memayungi diri kita dan murka pada panas yang membakari kita..
Adakah selama ini kita pernah terfikir, jika tidak kerana mentari yang kita murkai itu, kita tidak akan pernah kenal hadirnya redup dalam hidup ini? Tanpa hadirnya bahang mentari, apakah redupnya dapat dinikmati?Malah perkataan redup itu tidak akan wujud sama sekali!

Mengapa juga kepahitan itu diwujudkan dalam rencam rasa deria kita? Bukankah pahit itu suatu rasa yang jelek, suatu rasa yang dibenci dan dijauhi? Namun, jika kita melihat perkara ini dalam perspektif yang berbeza, pahit sangat bernilai hadirnya.

Tanpa pahit, kemanisan itu adalah rasa yang tawar.
ya, kepahitan itu dicipta agar kita mengenali apa yang dinamakan kemanisan. Kepahitan itu diwujudkan supaya dapat mengwujudkan rasa yang manis..

Indah sungguh penciptaan-Nya..
setiap perkara yang terjadi itu pasti ada hikmahnya. Taktala ada dalam kalangan saudari-saudariku yang mengeluh untuk menutupi diri mereka, yang mengatakan hukum itu diskriminasi, fikirlah kembali. Jangan sampai keluhan itu menjadi suatu keluhan pada Pencipta kita. Hukum itu dicipta bukan untuk menyukarkan, malah untuk kesenangan kita jua..

Assignment yang banyak itu juga sebenarnya sesuatu yang patut disyukuri kehadirannya. Kesibukan kita menyudahkannya sebelum tiba waktu serahan menguji kita sejauh mana sabarnya kita dalam menghadapi ujian. Hadirnya assignment juga menjadikan kita lebih bersyukur akan nikmat masa lapang itu juga sendiri. Jadi, gunakanlah masa lapang kita dengan sebaiknya...

Semoga apa yang dibincangkan dapat kita teladani. Sesungguhnya jari yang menulis ini menjadi saksi perbuatan diri yang lemah dan hina ini jua. Salam sayang daripada saya.. (~_~)

"Jadilah seperti pokok. Mengharap panas untuk dirinya. Memberi redup untuk manusia"

0 comments: